- NAV gir ikke ordentlig hjelp

Foto: Håkon Mosvold Larsen (Scanpix)/Kjetil Mæland (Nettavisen) (Nettavisen)

Venstre-leder Trine Skei Grande mener at NAV ikke hjelper gjeldsofre nok. Hun ønsker private løsninger.

16.06.11 21:09

I flere år har Venstre forsøkt å få til en norsk gjeldsordning der private organisasjoner - og ikke det offentlige Norge - hjelper gjeldsofret privat gjeldsrådgivningssystem med mal fra den veldedige organisasjonen Consumer Credit Counselling Service (CCCS) i England.

CCCS hjelper mennesker å betale sin gjeld, og dekker kostnadene ved at fordringshaverne gir 10 prosent av det innbetalte til CCCS.

Følg Nettavisens kamp for en mer rettferdig gjeldsordning på Facebook her: Kampen mot statlig gjeldshelvete

Venstre tror at en slik privat løsning vil gi gjeldsofre langt bedre hjelp enn de får av det offentlige i dag, og ønsker å gi organisasjoner som FattigNorge gode rammebetingelser for å drive rådgivning og lage private gjeldsordninger mellom kreditorer og skyldnere.

- Dårlig jobb
Onsdag fortalte gjeldsoffer Carina Wold hvordan mange mennesker med stor gjeld sitter alene med problemene. Hun har selv hjulpet seg selv og andre ut av gjeldskrisen, og ønsker nå å hjelpe andre.

Les egen sak: - Mamma døde med inkassovarselet i hånda, eller besøk Carina Wolds hjemmeside på Facebook her .

Etter denne artikkelen fortalte seksjonsleder Janne Sukka i NAV at man nå jobber med nye ordninger som skal gjøre det enklere å hjelpe folk med gjeldsproblemer. Samtidig påpekte hun at det er mye hjelp å få hos 800GJELD (telefonnummer 80045353) - et lavterskeltilbud der folk kan få råd på dagen.

Les egen saken: - Folk er redde for å snakke om gjeld

- Mange forteller oss at de ikke får hjelpen de trenger hos NAV. Telefontjenesten 800GJELD henviser deg videre til ofte dårlige kommunale tjenester. De fleste kommuner har ikke egne jurister som kan hjelpe folk. Det offentlige gjør i dag en så dårlig jobb at private gjeldsrådgivere tjener penger på folk som trenger hjelp, sier Venstre-leder Trine Skei Grande til Nettavisen.

Nedstemt lovforslag
Skei Grande mener at gjeldsrådgivere trenger langt større spesialkompetanse enn det de klarer å bygge opp i kommunene.

- De som må i gjeldsforhandlinger gjør det så sjelden at de ikke blir gode på det, sier hun.

- Janne Sukka i NAV fortalte at det er viktig at de med gjeldsproblemer gjør mye av jobben selv slik at de ikke kommer i lignende problemer igjen. Er ikke det riktig da?

- Det er mange som har fått dyrkjøpt lærdom av å gjøre det selv. Det viser en litt manglende forståelse for hva vi her snakker om. Folk som har kommet i så dype gjeldsproblemer som vi her snakker om trenger hjelp, og ikke bare råd om hvor de skal gå. Jeg har selv hjulpet folk som har kommet med plastikkposen med hvite konvolutter, sier Skei Grande.

Tidligere i år fremmet Venstre et forslag om å «legge til rette for oppretting av en utenrettslig gjeldsordning etter den britiske modellen The Consumer Credit Counselling Service (CCCS)». 9. juni foreslo familie- og kulturkomiteen på Stortinget å stemme ned forslaget. Komiteen mener at pengene bør brukes til å styrke den kommunale gjeldsrådgivningen, og at den norske modellen med interkommunale rådgivningskontor er veien å gå. Les mer her (ekstern lenke).

Her kan du gå videre til hjemmesiden til CCCS .

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.