*Nettavisen* Nyheter.

- NCC har skylden

Bilene står i stampe ved Sartor senter. Foto: MMS-foto: Knut Erik Hareide

Vegvesenet gir NCC hele skylden for de lange køene som har lammet vestre innfartsåre.

24.02.06 11:10

Du var kanskje en av de som brukte morgentimene i kø? Nå vet du hvem som har skylden for at du kom timevis for sent på jobb.

Vil ha rapport
Statens Vegvesen har bedt NCC om en rapport for å få en forklaring på hvordan det var mulig å bruke langt over to timer for å få en strøbil på veien. For fagmenn som dette burde ha skjønt at det kunne bli glatt på veien med klarvær, høy luftfuktighet og grader ned mot null.

- Dette er alt for dårlig og skal ikke skje. Vi har nå bedt om en rapport fra entreprenøren NCC som har det hele og fulle ansvaret for saltingen, sier Anders Trefall hos Statens Vegvesen. Han er helt enig i at entreprenøren burde ha forutsett været og vært klar med en saltebil.

Melding 05.15 - ute 07.45
Vegtrafikksentralen fikk den første meldingen om glatt vei klokken 05.15 i dag tidlig. Men saltebilene fra NCC - som har ansvaret for blant annet strekningene Lyderhorn Damsgård - kom seg ikke på veien før flere timer senere.

- Klokken 07.45 så vi den første saltebilen i Lyderhornstunnelen. Da hadde vi fått inn en bråte med meldinger fra folk som klagde på glatt vei, sier vaktperatør Trude Lande.

Laaange køer
Etterdønningene etter ulykken og stengningen av Lyderhornstunnelen har fremdeles ikke løst seg opp.

- Folk har stått i kø til langt ut på Askøy og til Kolltveit på Sotra. Lyderhornstunnelen er med andre ord en skikkelig flaskehals, sier Lande til iBergen.no.

Årsaken til at det ble fryktelig glatt flere steder i dag, er den høye luftfuktigheten blandet med kaldt vær.

- Det er stort sett langs vann og sjø og det frøs på rundt 3 plussgrader i dag. Det burde vært innlysende vær for de som har ansvaret for strøing, mener Lande.

Bommet
- Kritikken fra Vegvesenet får vi ta med dem og ikke gjennom dere, svarer Frode Skarstein hos NCC til iBergen.no.

- Men hvorfor tok det så lang tid med å få ut strøbilene?
- Vi gjorde tiltak i natt ut fra våre tolkninger av metogrammet som vi bruker. Så skjedde det et voldsomt fall i temperaturen som var kraftigere enn hva vi forutså.

Flere mener dere burde ha visst risikoen for is langs vann allerede i går?
- Det kunne vært lest i går det kunne det. Metogrammet som er vårt grunnlag for vurdering blir vurdert av ulike folk og vi får gjerne ulike tolkninger av dette. At vi enkelte steder har bommet på tiden og på fuktigheten, det har vi nok, innrømmer Skarstein som legger til at prioriteringene i natt var på Europaveiene i fylket.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag