RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Nordmenn lever farlig

Foto: Siri Stafford (Getty Images)
Sist oppdatert:
Den svenske legen Anna Dahlqvist forklarer hvorfor hun mener vi skremmes av fett.

(SIDE2:) - Så vidt jeg vet spiser dere nordmenn mye ferdigmat, halvfabrikat og drikker mye brus og Cola. Det er veldig farlig. Nordmenn lever farlig nå, sier lege Annika Dahlqvist til Side2.

Hun mener nordmenn bør tilbake til kosten som besto av fisk med smeltet smør og grønnsaker.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

- Smør!
Dahlqvist er kvinnen bak LCHF-metoden (Low Carb High Fat). Som navnet tilsier handler kostholdet om at du bør få i deg lite karbohydrater, og mye naturlig fett. Karbohydrater øker blodsukkeret og insulinet i kroppen, noe som ikke er sunt for oss, mener Dahlqvist. Hun sier at du ikke legger på deg av fet mat, men av raske karbohydrater og spesielt sukker og stivelse.

Når hun nå kommer med kokebok på norsk er det nettopp oppskrifter med lite karbohydrater som gjelder.

- Kokeboken er først og fremst for dem som er syke eller overvektige. Man bør spise strikt lavkarbo og naturlig fett. Mye karbohydrater i maten gir et høyt blodsukker, og folk blir sykere av høyt blodsukker og insulin. Friske og slanke personer trenger ikke være så strenge, de kan legge til litt poteter i kosten. Det er ikke farlig med litt karbohydrater, sier Dahlqvist, og fortsetter:

- Det er viktig med naturlig fett, kroppen trenger det. Jeg liker ikke matoljer eller margarin. Det har gått gjennom fabrikk, og omega 6 er heller ikke bra. Det aller beste er smør! Det er rent og naturlig.

Møter kritikk
Dahlqvist har fått mye motstand for sine kostholdsråd, både i Sverige og Norge, som strider mot etablerte anbefalinger. Blant annet ble hun i 2005 anmeldt til det svenske helsetilsynet av to ernæringseksperter. De ville teste om hennes ernæringsråd var farlig for diabetikere. Året etter fikk hun beskjed på legesenteret hvor hun da jobbet at hun ikke fikk lov å gi sine pasienter råd om LCHF-metoden, fordi det ikke var overens med ernæringsrådene til landstinget. Dahlqvist valgte å si opp jobben, og holde egne foredrag. Anmeldelsen fra 2005 ble undersøkt i over to år, og det ble konkludert med at LCHF-metoden ikke var helsefarlig.

Friskere med fett?
Dahlqvist mener redselen for det naturlig mettede fettet er årsaken til mye av dagens kostholdsproblematikk.

- Fordi på 50-tallet kom myten om at fett er farlig. Det er en myte som bare har vokst. Margarin-, matolje- og karbohydratindustrien tjener på dette. Industrien tjener penger, og det har påvirket dem som bestemmer, hevder hun.

Dahlqvist har tidligere gitt ut boken «Doktor Dahlqvists guide til LCHF – et revolusjonerende kosthold for optimal helse». Metoden er ifølge Dahlqvist perfekt til å forebygge, og hjelpe mot mange av dagens livsstilssykdommer, som blant annet overvekt, diabetes, høyt blodtrykk og muskel- og skjelettplager.

I den aktuelle «Doktor Dahlqvists kokebok - Oppskrifter med lite karbohydrater for god helse», lister hun opp sitt kostprogram - i tillegg til matoppskrifter:

DETTE KAN DU SPISE: Produktene skal helst være økologiske og ikke magre.
Melkeprodukter, dvs.melk, usukret kulturmelk, yoghurt, ost, cottage cheese, crème fraîche, kremfløte, smør, majones.
Storfekjøtt, svinekjøtt, lammekjøtt, kylling, fisk og skalldyr. Skjær ikke bort det synlige fettet!
Krydder.
Hjemmelagde sauser uten karbohydrater.
Grønnsaker.
Dressinger av raps- eller olivenolje og eddik. Majoneser, linfrø, oliven.
Olivenolje eller rapsolje (økologisk dyrket o g kaldpresset). Kokosfett. Egg.

DETTE BØR DU UNNGÅ, eller spise minst mulig av: Potet og potetbaserte produkter som chips og pommes frites. Ris og risprodukter. Mais og maisprodukter. Kornprodukter som pasta, brød, kjeks, frokostblanding, grøt, velling, pannekaker etc. Dersom du kjenner at du ikke klarer å kutte ut eksempelvis brød eller potet, kan du trappe gradvis ned. Pølser og andre slaktevarer. Alt sukker, og alt sukret som godteri, kaker og sukkersøte drikker.
Margarin, omega 6-rike matoljer (som mais-,solsikke- og peanøttolje. Geitost. Blodpudding.

Slankere svensker
I dag er Dahlqvists kostråd svært kjent i Sverige, men hun sier til Side2 at hun ikke er overrasket over motstanden hun har møtt, og møter:

- Det er ikke overraskende med tanke på at jeg utfordrer etablerte oppfatninger. Og det er ikke lett å innrømme at man har tatt feil. Det handler om prestisje og penger, mener hun.

Her hjemme har overvektsdebatten rast den siste tiden. I sitt eget land mener Dahlqvist det begynner å gå den riktige veien.

- Sverige er det eneste landet som har gått ned i antall overvektige personer. Det har skjedd samtidig som LCHF-metoden. Det er interessant. Det kan ha en sammenheng, men det er ikke sikkert. Er det tilfelle så er det i så fall fantastisk. Metoden er kjent i Sverige nå, og spesielt bruken av det naturlige fettet og smør og fløte.

Hva er ditt aller beste mattips?

- Oj, det er vanskelig. Men vi kan gå tilbake til fisken. Kokt fisk med smeltet smør, med rå grønnsaker eller kokte grønnsaker i fløte.

De norske kostrådene
Her er nøkkelrådene for det norske kostholdet, ifølge Helsedirektoratets hjemmeside.

- spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig, se eksempler på fem om dagen ved å følge lenken til høyre.
- velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites.
- spis grove korn- og brødvarer.
- spis mer fisk – både som pålegg og middag.
- velg magre kjøtt- og meieriprodukter.
- velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør.
- velg gjerne nøkkelhullsmerkede matvarer.
- kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri.
- vær varsom med salt.
- vann er den beste tørstedrikk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere