RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Norske nettaviser ingen suksess

Norske nettaviser har ikke lykkes i forhold til de danske, mener stipendiat ved Høgskolen i Oslo, Arne Krumsvik.

Mens danske aviser driver aktiv forretningsutvikling på nettet, er det forsvar etablerte papirposisjoner driver de fleste norske avisene driver med, skriver Dagens Medier.

Det gjør de norske satsingene til mindre vellykkede, mener Krumsvik.

NA24 - din næringslivsavis

- 12 prosent av de norske og 30 prosent av de danske avisene sier at hovedformålet med nettutgaven er å utvikle nye ben å stå på for virksomheten. Omvendt sier 25 prosent av de norske og 6 prosent av de danske avisene at hovedformålet er å forsvare posisjonen i leser- og annonsemarkedet. Bare 20 prosent av de norske, mot 30 prosent av de danske, har et positivt økonomisk resultat på nett. Og mens 34 prosent av de norske planlegger nye tjenester som brukerne må betale for, planlegger 53 prosent av danskene det samme, sier Krumsvik til bransjebladet.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Innholdet i nettavisene er viktigst, forklarer Krumsvik.

– Det er altså innhold og ikke innpakning som gir fornøyde brukere. Dilemmaet er at vi lever i en medievirkelighet der behovet for differensiering øker, samtidig som ressursene til å produsere unikt innhold avtar, sier stipendiat Krumsvik.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere