- Norwegian lar gamle og syke sove på et kaldt marmorgulv

Foto: (Nordlys)

Harald Tuen er forbanna på hvordan Norwegian har håndtert situasjonen på snøkaosrammede Gatwick utenfor London.

03.12.10 10:42

Tuen hadde tatt med seg sin kone og sine to døtre til langhelg med shopping i London. Planen var å dra hjem igjen til Tromsø på tirsdag, men som følge av uvanlig kaldt vær og snø ble Gatwick, flyplassen utenfor London, stengt inntill videre, skriver Nordlys.

Totalt ble rundt 20.000 personer strandet på flyplassen, og mangelen på oppfølgfing fra Norwegian førte til kaotiske tilstander blant de flere hundre norske passasjerene. I følge Tuen fikk de verken mat, drikke eller tepper det første døgnet.

- Folk gråt og brøt åpenlyst helt sammen. Det er veldig bemerkelsesverdig at Norwegian lar gamle og syke måtte ligge og sove på et kaldt marmorgulv, sier han.

Oppgitt og forbanna
Tuen, som kommer fra fra Kvaløya, er både oppgitt og forbanna på hvordan Norwegian har håndtert situasjonen.

- Norwegian har oppført seg særdeles kritikkverdig hele tiden. Det mest skremmenede er den totale fraværelsen og mangel på informasjon, sier Tuen til nordlys.no.

Tuen hevder at det eneste de fikk beskjed om var å henvende seg til kundesenteret, noe han synes er langt fra bra nok.

- For det første var det vanskelig å få ladet telefonen. For det andre var det praktisk talt umulig å komme gjennom til kundeservice. Hvis dette er alt de har å by på i krisesituasjon er det en vits, forklarer Tuen.

Han synes Norwegian bare gjør vondt til verre ved å prøve å bortforklare seg.

- Hvis de innrømmer at dette er en feil, så er det helt greit hvis dette fører til at de rydder opp i rutinene sine. Hvis dette er slik de driver bedrift på, er det fullstendig lavmål, sier Tuen.

Dyrt opphold
Onsdag fikk familien seg rom på et hotell stykke unna flyplassen. Oppholdet koster familien rundt 5000 kroner døgnet, i tillegg har de måtte legge ut for alt av transport og mat.

- Vi har fått beskjed om at vi skal få en del penger igjen av Norwegian, men vi må ut med nesten 20.000 kroner i forkant, sier familiemannen, og legger til:

- Det går heldigvis bra med oss, men hva med dem som faktisk ikke har midler til å legge ut? De blir vel liggende der på marmorgulvet uten oppfølging.

I tillegg til at turen blir både lengre og dyrere for familien Tuen, så mister også døtrene Karoline og Lene viktige avslutningsprøver på skolen.

- Vi får bare håpe at de får ta dem på nytt når vi kommer hjem, sier Tuen.

Kan åpne fredag
Siste melding fra flyplassens hjemmesider er at den tidligst vil åpne før fredag klokken 06.00.

Torsdag ettermiddag fikk familien beskjed om at de kan ta et fly tidlig fredag morgen, men Tuen er ikke overbevist før flyet har lettet.

- Det virker som de fleste som jobber på flyplassen aldri har sett snø før, sier han oppgitt.

- Kommer du til å reise med Norwegian igjen?

- Ikke før denne situasjonen har ført til en intern oppvask. Slik behandling hører ikke hjemme noe sted, avslutter Tuen.

- Har full forståelse
- Vi har full forståelse for at folk blir oppgitt over situasjonen. Men det er viktig å understreke at dette er en situasjon som har rammet alle, og er noe Norwegian kan gjøre lite med, sier selskapets kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen.

Han forsikrer imidlertid passasjerene om at deres utgifter i forbindelse med flykanselleringene vil bli dekt.

- På dette området følger vi gjeldende EU-regler. Men refusjonen vil skje i etterkant, og passasjerene må derfor ta vare på alt av kvitteringer, sier Sandaker-Nielsen til nordlys.no.

Ifølge ham har selskapet hatt hyppig SMS-kontakt med sine passasjerer. I tillegg har Norwegian oppbemmannet kundesenteret i forbindelse med værkaoset.

Les flere saker hos Nordlys her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.