*Nettavisen* Nyheter.

- Pass deg for disse selskapene

Foto: TV 2 hjelper deg (TV 2)

Ulovlige regninger sendes ut og tidligere kunder trues med rettslig forfølging. – Ikke betal, råder Forbrukerombudet.

10.01.08 15:41

Husker du strømselskapet B2C Energy? Det ble av forbrukerombud Bjørn Erik Thon utropt til versting nummer én i februar 2007 i TV2 Hjelper Deg.

Forbrukerombudet mottok flere tusen klager fra misfornøyde B2C-kunder. I mars fikk ikke B2C Energy lenger lov til å selge strøm.

Kunder tapte tusenvis av kroner
Mange kunder tapte flere tusen kroner siden de hadde betalt inn store beløp i forskudd til B2C Energy. Pengene så de aldri igjen, da selskapet påsto de ikke hadde penger til å betale tilbake det utestående.

Nå er B2C Energy igjen ute etter nordmenns penger.

Har du fått regning fra B2C eller Easytel?

Send inn dine historier til Nettavisen.

Truer med rettslig forfølging
Selskapet, som skiftet navn til Smart Consult i fjor, sendte i romjulen ut et svært lite hyggelig brev til tidligere kunder.

- De har sendt ut regninger med noe de kaller sluttoppgjør. Beløpet de krever du skal betale er på mellom 300 og 600 kroner, sier prosjektleder Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Nettavisen.

«B2C Energy har ikke noe grunnlag til å kreve noen betaling.»

Frode Elton Haug

Han forteller at B2C Energy benytter en kraftig språkbruk i brevet.

- Tittelen på brevet er ”varsel om rettslig forfølging”. De skriver at de går til forliksrådet om du ikke betaler, sier Haug.

- Ikke betal
Er dette svindel eller må folk betale?

- B2C Energy har ikke noe grunnlag til å kreve noen betaling. Vi anbefaler helt klart at folk ikke betaler disse regningene, konstaterer Haug.

Forbrukerombudet har mottatt sju klager på selskapet etter nyttår. De vil nå ta kontakt med B2C Energy om de uriktige regningene, som helt klart er i strid med loven.

- Virksomheten til firmaet er avsluttet for lenge siden, men dette er en kjent taktikk som de har brukt hele tiden. Det eneste de prøver nå er å drive inn noen siste kroner før det er kroken på døra, tror Haug.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Forbrukerombudet

Frykter folk blir skremt til å betale
Han er likevel redd for at noen vil føle seg presset av den skarpe ordlyden på regningen.

- Det er klart noen kan bli skremt til å betale. Og det kan være andre igjen som ikke orker mer og dermed betaler for å slippe alt styret rundt selskapet. Men forhåpentligvis vil mange være kjent med dette selskapet, og dermed bare overse regningen, håper Haug.

Står bak flere lignende selskap
B2C Energy er bare et av flere selskap i samme selskapssfære som har hatt Forbrukerombudet på nakken det siste året. I sentrum for selskapene finner vi Marius Marthinsen. Han var daglig leder av B2C Energy og hadde også en finger med i spillet i de to selskapene Elitele og B2C Norge. Disse er nå slått konkurs.

I tillegg står Marthinsen bak mobilselskapet TM Telekom, som opererer under navnet Easytel. Historien rundt Easytel er en til dels innfløkt affære.

- Easytel gikk konkurs i januar 2007. Da ble selskapets kundemasse kjøpt opp av TM Telekom. De fortsatte å drive under Easytel-navnet, men selskapet fikk etter hvert sperret tilgangen til mobilnettet fordi de ikke betalte regningene sine, forteller Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

Det førte til en kundestorm også mot dette selskapet i Marthinsen-sfæren.

Les også: Kundene raser mot mobilselskap

Easytel sender også ut falske regninger
Nå prøver også Easytel å snylte på tidligere kunder.

- Vi har fått inn fem klager på selskapet etter nyttår. De sender ut lignende regninger som B2C Energy, forteller Haug.

Han understreker at de også i dette tilfellet fraråder folk å betale.

Nettavisen har etter gjentatte forsøk ikke oppnådd kontakt med Marius Marthinsen.

Kommentarene under måtte dessverre fjernes. Har du en historie du vil fortelle? Send oss enmail.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.