Gå til sidens hovedinnhold

- Passer til hverdag og fest

Den svenske modellen Emma Wicklund debuterer som designer for å bekjempe brystkreft.

(SIDE2): Wicklunds debutkolleksjon er for kleskjeden Lindex og har fått navnet PINK Collection.

SE BILDER AV KOLLEKSJONEN NEDERST

Kolleksjonen har fått navnet PINK etter Rosa sløyfe-initiativet for bekjempelse av brystkreft. Wicklund har lenge jobbet for det gode formålet, og forteller at hun selvsagt takket ja da kleskjeden ønsket å støtte kampen mot brystkreft.

Internasjonalt ansikt
Emma Wiklund en svensk modell, tv-programleder og skuespiller som fikk sitt gjennombrudd i en melkekampanje i 1991. Hun har gått modell for flere av de store, internasjonale motehusene som Versace og Lanvin.

- Jeg har tatt utgangspunkt i min personlige smak og mine favorittmodeller - velsittende plagg som i riktig kombinasjon passer både til hverdag og til fest, forteller Wiklund.

Internasjonalt initiativ
Rosa Sløyfe er internasjonal folkebevegelse for å øke kunnskapen om brystkreft og å samle inn penger til brystkreftforskning. Internettleksikonet Wikipedia skriver at i Norge står Kreftforeningen og Foreningen for brystkreftopererte (FBB) sammen om aksjonen i oktober hvert år. Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft og samle inn penger til brystkreftforskning.

Den symbolske sløyfen
Den rosa sløyfen brukes for å vise solidaritet med brystkreftrammede, og hver niende kvinne antas å få sykdommen. I Norge har markeringen blitt holdt siden 1999. Pengene som samles inn i aksjonen går direkte til brystkreftforskning og brystkreftrelaterte prosjekter.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Rosa sløyfe, eller «Pink Ribbon», har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. I Norge har Rosa Sløyfe-aksjonen en rekke sponsorer og samarbeidspartnere som bidrar til aksjonen på ulikt vis, blant annet ved å selge rosa produkter i oktober måned. Dette bidrar til oppmerksomhet om sykdommen og sikrer inntekter til brystkreftforskning.

Rosa romantikk og solidaritet
Kolleksjonen har et romantisk preg med florlette stoffer vintergrått, midnattsblått og gammelrosa, og gjenspeiler formålet deler av inntektene skal gå til.

Lindex vil gi sin støtte gjennom salg av rosa sløyfer samt Wicklunds kolleksjon, der ti prosent av inntektene er øremerket initiativet. Kjeden var også en betydelig bidragsyter i fjor.

Kolleksjonen vil være i salg fra oktober.

2283

Reklame

NÅ: Milrab har oppdatert salget med sportsklokker og Oakley