*Nettavisen* Nyheter.

- Playstation 3 er et beist

Vi har snakket med Philippe Therien, en av hovedmennene bak «Rainbow Six: Vegas 2».

30.01.08 09:47

MONTREAL (Spillmagasinet): Skytespillserien «Rainbow Six» har i mange år vært førstevalget til de som er mest glad i det taktiske. Istedenfor å løpe rundt og skyte vilt, må du tenke før du gjør noe og utnytte laget ditt til det fulle.

Les også:
- Slik er Tom Clancys nye skytespill
- Videoen du ikke skulle se
- Møt spilldesigneren for «Vegas 2»

Philippe Therien i Ubisoft har jobbet med serien i mange år og er en av hoveddesignerne på «Rainbow Six: Vegas 2». Spillmagasinet møtte ham hos Ubisoft Montreal i Canada.

Spillmagasinet (SM): Etter kjempesuksessen «Rainbow Six: Vegas», hva motiverte dere til å lage en oppfølger?

Philippe Therien (PT): Da vi kom tilbake fra en lang og god ferie, satt vi oss ned og gikk gjennom eneren i detalj. Blant annet fant vi ut at historien godt kunne vært litt dypere og at spilleren ikke fikk noe personlig forhold til hovedpersonen, og vi bestemte oss for å gjøre noe med det.

SM: Hva har dere gjort for å fikse sistnevnte?

PT: Den største forbedringen, ihvertfall hvis du spør meg, er at PEC (et rollespill-lignende system som lar deg utvikle figuren din) nå også er implementert i enspillerdelen. På den måten skaper du din helt egen figur tilpasset din spillestil.

Se hvordan PEC fungerer i praksis:
(Intervjuet fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED

Se flere spillvideoer fra «Vegas 2» her

SM: Etter «Rainbow Six 3» har PC-fansen anklaget dere for å tilpasse spillet til konsolleiere, har de noe spesielt å glede seg til i «Vegas 2»?

PT: Nei, «Vegas 2» vil ikke inneholde en omfattende planleggingsdel eller noen av de andre tingene en rekke PC-eiere savner. Likevel har de noe å være glade over, denne gangen bruker vi like mye penger og ressurser på å støtte opp om PC-utgaven som konsollversjonene.

I tillegg tror vi mange kommer til å sette pris på de «nye» flerspillerkartene, som stort sett er hentet fra de eldre spillene i serien.

SM: «Rainbow Six: Vegas» fikk en del kritikk for å nesten bare by på folketomme kasinoer og lignende, er det noe dere har forbedret i oppfølgeren?

PT: Ja, uten tvil, omgivelsene er denne gangen mer varierte (alt fra kaotiske bygater og til forlatte industriområder) og det dukker opp diverse tilskuere. Sivile har riktignok rømt de mange områdene for lengst, men politifolk og lignende står igjen.

SM: En av tingene dere har snakket mye om er at historien fortelles på en bedre måte, kan du si noe mer om det?

PT: Noe av det som har imponert oss mest i det siste er hvordan «Assassin's Creed» forteller historien sin, og vi spurte derfor om og fikk hjelp av et par av de som hadde med det spillet å gjøre. Fortellerteknikken i «Vegas 2» vil ligne veldig på den i «Assassin's Creed», blant annet kommer mellomsekvensene til å være like interaktive

SM: Til slutt, spørsmålet aller lurer på – hvordan er det å utvikle for Playstation 3?

PT: Hehe, Playstation 3 er et komplisert beist, men etter mye jobb har vi endelig klart å temme maskinen. «Rainbow Six: Vegas 2» vil se likt ut og by på det samme innholdet på både Xbox 360 og PS3.

«Rainbow Six: Vegas 2» skal etter planen slippes til PC, PS3 og Xbox 360 den 28. mars. Her kan du lese vår store sniktitt.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.