RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Politisk kommunikasjon vekker avsky og forakt

Sist oppdatert:
- Årsaken til den elendige valgoppslutningen handler om hvordan politikerne kommuniserer, mener Morten Woldsdal, administrerende direktør i JKL Woldsdal. Han mener Høyre-reklamen toppet versting-listen denne gangen.

- Politisk reklame handler mer og mer om de andre partienes feil, og mindre om partiets egen politikk. Høyres annonsekampanje denne valgkampen er det verste eksempelet i så måte, forteller Morten Woldsdal, administrerende direktør i JKL Wolsdal til Propaganda.

Høyres annonsekampanje, laget av reklamebyrået Ogilvy, ble sensurert av Aftenposten, fordi den besto av skittkasting mot andre partier. For eksempel het det at "skatt: -en, er noe sjørøverne og sosialistene vil ha."

- Vi tror ikke det fenger velgerne at Høyre forteller mer eller mindre halvsannheter om Aps og SVs politikk. Da er det bedre med slagord som "bedre skole" og "mer igjen for pengene", mener Woldsdal.

Høyre sentralt og Oslo Høyre brukte samme reklamebyrå, Ogilvy. Oslo Høyre samarbeidet denne valgkampen med kommunikasjonsbyrået Konsensus, kommunikasjonsbyrået Expology og Grafisk designbyrå A-Å.

Konsensus er et strategisk- og politisk rådgivningsfirma, ledet av Pål Atle Skjervengen, tidligere Frp-nestformann og nåværende Høyre-medlem. Konsensus har også samarbeidet med partiet Venstre. Expology var tidligere en del av Burson-Marsteller, men er nå en selvstendig enhet, som samarbeider og holder til i samme bygg som Burson-Marsteller.

Woldsdal har bakgrunn fra Leo Burnett Gruppen og Geelmuyden.Kiese. Han har dessuten vært økonomijournalist i Dagens Næringsliv og Aftenposten. Han etterlyser mer debatt og mindre tabloid diskusjon.

- Fremfor å slakte et politisk utspill fra en politikerkonkurrent, hadde det vært spennende å se en politiker som gir en meningsmotstander honnør, for at det var tenkt kloke tanker, sier Woldsdal.

Han mener blant annet at Arbeiderpartiets utspill for unge kvinner i byene fortjener en ordentlig debatt. Politisk rådgiver Ingrid Sagranden i Arbeiderpartiet opplyser forøvrig at partiet kun har brukt reklamebyrå i denne valgkampen.

- Jeg tror for eksempel ikke at skattelette for single er en god løsning. Men vi skal være glade for at noen tør tenke noen nye tanker som dette. Da må vi kunne ta en saklig debatt om det, uten å ty til skjellsord eller så tvil om hva som er partiets generelle politikk. Selv om en person i ett parti fremmer et nytt forslag, sier Woldsdal.

- Politisk kommunikasjon og retorikk har utviklet seg til å vekke avsky og forakt hos velgerne. Politikerne søker folkets tillitt, men får det motsatte. Hvorfor ikke gjøre det man sier man vil, nemlig kommunisere med velgerne, oppfordrer Woldsdal.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere