RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Prangende skilt trigger røykelyst

Foto: Åserud, Lise (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Tobakksskilt trigger røykelysten hos dem som nettopp har sluttet, mener forskningsleder Karl Erik Lund.

Oslo (ANB): Men dagens skilting har imidlertid liten betydning for røykestart blant ungdom, tror Lund.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Ved flere utsalgssteder lyser ordet «SNUS» mot kundene i fete typer, og ordene «sigaretter», «snus» og «tobakk» er gjentatt flere ganger. Dette bryter både med forbudet mot tobakksreklame og med forbudet mot synlig oppstilling av tobakk, mener Helsedirektoratet.

- Godt virkemiddel
Det nye forbudet mot synlig oppstilling av tobakk innebærer at tobakksvarer, røykeutstyr og imitasjoner av slikt ikke lenger skal være synlige på utsalgssteder. «Det kan på utsalgssteder gis nøytrale opplysninger om pris, og om hvilke tobakksvarer som selges på stedet», heter det i lovverket.

- Hensikten med dette er jo å redusere reklameeffekten, og vi vet at det er et virkemiddel som er spesielt godt når det gjelder ungdom. Det å forhindre at ungdom begynner å røyke er et av de viktigste målene våre, uttalte avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) tidligere i uken.

Utsetter røykeslutt
Etter at ANB omtalte saken, har mange lesere lagt inn kommentarer på nett, og mange mener myndighetene her driver med regelrytteri.

Forskningsleder Karl Erik Lund ved Statens Institutt for Rusmiddelforskning (SIRUS) sier det er godt dokumentert at tobakksreklame stimulerer til røyking, og at eksponering for storstilte utstillinger av tobakksvarer også aktiverer mange av de samme mekanismene.

- Forskningen har imidlertid ikke utredet om observasjon av skiltord som «snus» og «røyk» forsterker lysten på å røyke. Personlig tror jeg dagens skilting har liten betydning for røykestart blant ungdom, men at de prangende skiltene virker slik at de utsetter røykeslutt for røykere som overveier å slutte og at de trigger lysten til å begynne igjen hos dem som nylig har sluttet, sier Lund til ANB.

Møter motstand
Helsedirektoratet har bedt bransjen om å dempe skiltingen. Men HSH (Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon) er ikke uten videre enig i direktoratets konklusjoner. De vil riktignok foreta en grundigere vurdering av problemstillingen og komme tilbake til saken, men: «Det nevnes imidlertid allerede nå at vi neppe er enig i direktoratets konklusjoner», skriver HSH-direktør Thomas Angell i et brev til direktoratet. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere