RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Radio funker til merkevarebygging

Sist oppdatert:
Synnøve Findens seier i Stella er et bevis på at man kan bruke radio til å bygge merkevare, mener Paal Tarjei Aasheim, som synes det er synd kampanjen ikke lenger går på radio. Hør deler av kampanjen her.

For første gang var det en ren radiokampanje som vant Stella – Kreativt Forums pris for effektiv reklame. Synnøve Findens "Matpakkemonologane" ble laget av reklamebyrået JBR McCann (nå bare McCann), som brukte mye tid på å overbevise markedssjefen om at de bare skulle bruke radio. Budsjettet til Tine-konkurrenten var for lite til at de kunne ta det på TV.

- Det er morsomt at det er en radiokampanje som vinner prisen. Det er et bevis på at man kan bruke radio til å bygge merkevare, sier kreativ direktør i McCann Reklamebyrå, Paal Tarjei Aasheim til Propaganda.

P4s salgsdirektør Trond Killingstad mener denne kampanjen beviser at radio virker hvis kreativiteten brukes godt nok. Han viser til at det gikk så langt at folk til slutt hadde lyst til å lage sine egne matpakkemonologer.

- Vanligvis gjør folk alt for å unngå reklamen. Denne gangen ville de lage den selv. Det er et godt bevis på at den virket godt, supplerer Aasheim.

Men ideen var faktisk ikke JBR McCanns. Byrået fikk ideen da de hadde et samarbeid med Westerdals reklameskole og det var Westerdals-elevene Marte Holten Nesheim, Anthonie Opsahl Schnell, Hanne Marie Vestgård og Merethe Honne som hadde den opprinnelige ideen. Til sammen ble det laget 40 spotter av JBR McCann. Spottene ble skrevet av byråets tekstforfatter Sigmund Falch.

Men på tross av at konseptet har fått flere priser de siste par årene, har Synnøve Finden nå valgt å satse på et annet byrå. Rundt juletider i fjor ble det kjent at annonsøren gikk til Kitchen. Avgjørelsen ble tatt på bakgrunn av byråets kreative løsninger. Heller ikke de populære matpakkemonologene kjøres på radio nå.

- Det er litt synd at monologene ikke er på radio lenger og det er et eksempel på at annonsører gjerne går lei av et konsept etter en stund, sier Aasheim til Propaganda.

Hør to av spottene her:

Trekken

Kamikaze

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere