*Nettavisen* Nyheter.

- Redd byen vår

Foto: Henrik Færevåg, ibergen.no

Den ene er domprost, den andre banner som en full sjømann, den tredje er popstjerne og den fjerde er kulturguru. De vil alle redde byen fra Clear Channel.

12.10.05 15:25

- Vi er i ferd med å miste byen vår. Vi kan ikke en gang gå tur langs kaiene slik vi har kunnet i snart tusen år. Nå vil de forsøple byen med glorete plakater. Det er hodeløst, sier en krystallklar Kurt Oddekalv i Norges Miljøvernforbund.

Og miljøkrigeren får drahjelp fra uvant hold. Domprost Ørnulf Elseth ser på reklamens etiske verdier. - Det er ikke noe vi ønsker enda mer av. Det er heller ingen ting som tyder på at det samfunnet trenger i dag er et enda større forbruk og fokus på det, noe som er reklamens hensikt. Den Norske Kirke er imot at byrommet i Bergen fylles med de verdier som reklamen står for, sier Elseth.

Egenart
- Jeg kommer akkurat fra Istanbul, sier Nattjazz-general Jon Skjerdal.

- På vei hjem var jeg innom flere store byer og da jeg kjørte ned fra Flesland slo det meg hvor heldige vi er som bor i en by som ikke er visuelt forsøplet, slik de aller fleste er. Alle ser like ut, det er de samme plakatene hvor du er. Å motstå fristelsen til å åpne for reklame er kanskje noe av det viktigste vi gjør for å bevare byens egenart.

Eirik Glambek Bøe i suksessgruppen Kings Of Convenience kaster seg på.

- Å si nei til reklame i byrommet ville virkelig sette Bergen på kartet som en kulturby. Alle liker å skryte av bergensmusikken og bergensbølgen. Det er viktig å vite at den er oppstått som et resultat av aktivitet rundt om på små steder, og at den eksisterer som et resultat av markedsføring på busskur og lyktestolper, sier han, og fortsetter:

- Kommer det penger inn viser det seg at de store selskapene tar over markedet, og da er muligheten for fremvekst av subgrupper som bergensmusikken umuliggjort.

- Da Gud skapte Bergen fant han ut at den var så vakker at han måtte vaske den annen hver dag, sier Kurt Oddekalv.

- Nå må vi ikke ødelegge det unike uttrykket byen representerer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.