*Nettavisen* Nyheter.

- Rederier kan bryte terrorlov ved å forhandle med pirater

Foto: MOHAMED DAHIR (Afp)

Pirater skal ha begynt å betale skatt av løsepenger til terrorgruppe. - Dette kan utgjøre medvirkning, sier folkerettsjurist.

05.03.11 21:31

Piratforsker Jarle Stig Hansen sier til Nettavisen at terrorbevegelsen Al-Shabaab har overtatt kontrollen i Haradheere, som er én av de fire store pirathavnene i Somalia.

Ifølge Hansen medfører dette at piratene må betale en skatt på 20 prosent av løsepengene til den islamistiske terrorgruppen, som skal ha nære bånd til al-Qaida.

- Hvis et norsk skip blir kapret og en norsk reder betaler løsepenger til piratene i Haradheere, så kan de bli anklaget for terrorfinansiering. Dette er en skummel tendens, sier Hansen, som er førsteamanuensis i internasjonale relasjoner ved Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås, til Nettavisen.

Hansen, som har et bredt kildenettverk i piratmiljøet i Somalia, sier det for øyeblikket ligger ni kaprede skip i havnebyen Haradheere. Han mener rederiene må vokte seg vel for ikke å begå terrorlovbrudd ved å bidra til terrorfinansiering.

- Det skal ikke mer til enn å påvise at et rederi betaler løsepenger til pirater, som igjen betaler skatt til Al-Shabab, sier Hansen.

Al-Shabaa blir ansett for å være en terrorbevegelse av flere vestlige etterretningsorganisasjoner, deriblant Politiets sikkerhetstjeneste (PST) i Norge.

- Kan utgjøre medvirkning
Dersom det blir påvist en direkte kobling mellom piratene og Al-Shabaa, kan dette by på juridiske problemer for rederier som utbetaler løsepenger til piratene. Da kan rederiene i verste fall risikere å bryte FNs terrorkonvensjoner.

- Dersom det stemmer at en terrororganisasjon kontrollerer en havn brukt av sjørøvere og konsekvent avkrever 20 prosent av sjørøveraktiviteten, så er det en kompliserende faktor for rederiene. Spørsmålet er om utbetaling av «løsepenger» under slike omstendigheter kan bli et direkte og substansielt bidrag til terrorisme. I så fall kan det utgjøre medvirkning i henhold til folkeretten, sier folkerettsjurist og gjesteprofessor ved Georgetown University, Morten Bergsmo, til Nettavisen.

Norges Rederiforbund sier de er kjent med meldingene om at terrorbevegelsen kontrollerer pirathavnen, men ønsker ikke å svare på hvilke utfordringer rederier som forhandler med pirater fra Haradheere, vil kunne stå overfor.

- Vi har registrert medieoppslagene, men ønsker ikke å bidra til spekulasjon rundt hypotetiske spørsmål, svarer kommunikasjonssjef i Norges Rederiforbund, Tanja C. Østerberg, i en e-post til Nettavisen.

- Revurdere sine risikovurderinger
Bergsmo sier imidlertid at aktuelle rederier må kanskje se seg nødt til å revurdere sine risikovurderinger.

- Relevante rederier bør utvide deres juridiske risikovurderinger til å omfatte internasjonal strafferett, sier Bergsmo.

- Kan det bli aktuelt å gjøre det, Østerberg?

- Rederiene som betaler løsepenger står i en tvangssituasjon for å redde mannskapet, last og skip. Å gjøre dette til et spørsmål om strafferett er en avsporing, svarer Østerberg.

Den internasjonale konvensjon om bekjempelse av finansiering av terrorisme (terrorfinansieringskonvensjonen) ble ratifisert av Norge 15. juli 2002, og trådte i kraft for Norge 14. august 2002. Konvensjonen er en av FNs terrorkonvensjoner. Les mer om terrorfinansiering på regjeringen.no.

- Vil overvåke utbetalingen
Piratene i Haradheere ble i forrige uke enige med Al-Shabaab om å betale dem 20 prosent av utbyttet fra piratvirksomheten, melder Reuters.

Men den islamistiske bevegelsen krever også at de skal kunne borde de kaprede skipene for å overvåke utbetalingen av løsepengene, som ofte blir droppet ned på dekk fra et helikopter.

- De krevde at vil tillater seks av deres krigere å gå om bord i hvert av våre kaprede skip, sier en ikke-navngitt pirat til Reuters.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.