RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Såpeopera våpen mot AIDS

Foto: Atle Bye
Publikum påvirkes av såpeserier. Det vil tv-produsentene utnytte i kampen mot AIDS.

TV-produsenter mener at såpeoperaer er det nye våpenet i i kampen mot AIDS, melder nyhetsbyrået AFP. Den kom fram i løpet av den internasjonale aids-konferansen i Bangkok som nå pågår.

I den sørafrikanske såpeserien «Tsha Thsa» har man tatt i bruk utspekulerte metoder for å påvirke sine seere. Serien følger fire mennesker i 20-årene som sliter med ulike problemer. Hovedpersonen Viwe, som er den rikeste jenta i byen, skjuler en hemmelighet seerne mistenker å være AIDS.

- Ikke utdanning
- Det er ikke et utdanningsprogram. Det vil seerne mislike. Vi vil at seerne skal oppdage disse temaene i på en normal og virkelighetstro måte, sier researher Kevin Kelly.

I Zimbawbe gikk en radiostasjon grundig til verks da de skulle lage et nytt drama. Alle måtte leve en måned blant vanlige mennesker for å komme nærmere innpå temaene handlingen tok for seg.

Flettes inn i handlingen
- Deretter peker vi ut spesielle holdninger og presenterer karakterer som forandrer disse holdningene over tid. For eksempel når det gjelder monogami, senere seksuell debut og bruk av kondom, sier co-producer Daniel Montano.

- Budskapet må flettes umerkelig inn i handlingen, slik at seere eller lyttere over tid forandrer deres tidligere holdning til for eksempel kondombruk, fortsetter Montano.

- Endrer holdninger
Å underholde publikum samtidig som du levere harde fakta er en metode som brukes over hele verden. I Kambodsja blir metoden brukt av den dampende såpeoperaen «Punishment of love».

- Fra scene til scene bruker vi enkle karakterer som folk kan identifisere seg med som «sin type». For eksempel er det middelklasse skjønnheter som kommer til byen fra landsbygda for å se etter jobb, som deretter havner i sexindustrien og blir HIV-smittet. Dette skjer mye i Kambodsja, sier Borima Chann, som er med å produserer showet til AFP.

Meningsmålinger tyder på at budskapet om å oppmuntre trofasthet, kondombruk og det å ta vare på personer smittet av AIDS eller HIV når fram til seerne.

- Seerne viste en mer positiv holdning til hvert eneste spørsmål fra AIDS til kvinnner som har med seg kondomer, sier Chann.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere