RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- SAS driver med svertekampanje

Foto: Alexander Winger (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Driver med urent spill overfor Norwegian, hevder flere finansaktører. Norwegian er ikke sjokkert.

Finansavisen skrev lørdag at Norwegian kan miste flylånene selskapet får når det kjøper nye fly ved Boeing-fabrikken i Seattle USA. Som kjent har Norwegian bestilt nye fly til en listepris på over 120 milliarder kroner. Trolig er Norwegians pris rundt 70 milliarder kroner.

Av totalt 222 nye fly, er 122 fra Boeing og 100 fra franske Airbus.

Flere aktører i finansmarkedet NA24 har snakket med mener imidlertid at det er SAS som driver en svertekampanje mot Norwegian.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Lengst går et av Norges største meglerhus, hvor meglere skriver til sine kunder at dette er en svertekampanje fra SAS og selskapets investorkontakt, Sture Stølen.

- Stølen sådde tvil
- SAS og Sture Stølen var hos Fondsfinans og presenterte SAS for investorer 1. mars. Da sådde Stølen tvil om den amerikanske finansieringsordningen og la frem noen regnestykker om hvor dyrt det ville bli for Norwegian, sier en finansaktør til NA24.

- Vi er ikke en misunnelig sjalu taper

Det har ikke lykkes NA24 å få tak i Sture Stølen, da han er på reise i Peru, men informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen.

- SAS har faktisk kommunisert Norwegians flyordre med både beundring og stor ydmykhet til tross for at media vil ha fremstilt SAS som en slagen konkurrent, en misunnelig sjalu taper. Det er vi ikke! Men, vi har vært nødt til å korrigere karakteristikker av SAS og flyflåten som har vært hårreisende gale. Det er faktisk slik at SAS har en flyflåte med nyere teknologi enn Norwegians. Når vi påpeker dette, så sverter vi ikke Norwegian, sier Johansen til NA24.

Finansieringsordningen det er snakk om er den statlige garantiordning fra amerikanske myndigheter via Export-Import Bank of the United States. De fleste land har en slik garantiordning og I Norge har man blant annet Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK), og Eksportfinans, som yter tilsvarende tjenester.

I fjor høst annonserte regjeringen og Jens Stoltenberg at de ville legge ned det halvprivate Eksportfinans og starte en ny 100 prosent finansiert og drevet enhet for eksportfinansiering. I første omgang bevilger Stoltenberg 30 milliarder kroner.

Norwegian er ikke sjokkert over det de får høre.

- Ingenting overrasker meg med SAS

- Det du forteller overrasker meg ikke. Ingenting overrasker meg egentlig når det gjelder hva SAS foretar seg, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til NA24.

Ifølge aktører i finansmarkedet skal SAS ha sendt ut et excelark hvor de estimerer markant høyere kostnader med Ex-Im-garantiene.

- Vi har også hørt fra annet hold at SAS bruker mye tid på å snakke negativt og usant om oss på møter med finansaktører, sier Skånvik.

- En annen vinkling som vi har hørt og sett er at amerikanerne er så sure for at vi også har bestilt Airbus at de vil straffe oss. Den er kanskje enda mer kreativ, sier Skånvik.

- I møter i Seattle
Hun forteller at både konsernsjef Bjørn Kjos og finansdirektør Frode Foss var i Seattle i forrige uke i møter med Boeing, hvor også finansieringen var et av mange tema.

Norwegian har allerede fått godkjent kredittrammer på lån i 2012. I tilfellet fra 2013 må selskapet se på andre finansieringsalternativer til den andelen av leveransen som er tenkt belånt mot kreditt.

- Vi må ikke glemme at dette er et politisk utspill som i så fall vil sette mange tusen amerikanske arbeidsplasser i fare - ikke bare innenfor flyindustrien. Det er grunnen til at vi tar dette med ro. Skulle de gjennomføre dette vil amerikanerne sende flyselskapene rett til Europa og Airbus - noe vi ikke tror de kommer til å gjennomføre, sier Skånvik.

- Møtet Norwegian hadde i USA sist uke var et helt ordinært møte som var avtalt for lenge siden. Dette med Ex Im-garantiene er et utspill fra deler av den republikanske fløyen som det – etter hva vi forstår - ikke en gang er politisk flertall for, fortsetter Skånvik.

Ifølge analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities er saken gammelt nytt.

- Kort fortalt mener vi at dette er en «old story, new wrapping», som ikke er noen nyhet i det hele tatt, sier Sivertsen til NA24.

- Vil ikke skje vesentlige endringer

At Norwegian kan risikere å miste flylånene fremover som følge av at Ex-Im eller tilsvarende finansieringsløsning forsvinner, tror Sivertsen er lite sannsynlig:

- Det er lite sannsynlig at noe vesentlig endringer skjer med finansieringsordningen. Glem ikke at Airbus har tilsvarende funding i Europa, fortsetter Sivertsen.

Han trekker også frem at Boeing er en av de største og viktigste eksportselskapene i USA.

- Boeing er ekstremt viktig for USA og det vil skape stor ståhei på kort sikt hvis politkerne gjør noe overildet som setter flere arbeidsplasser i fare, sier Sivertsen.

Han trekker frem at tilsvarende finansieringsløsninger er helt vanlig i flere industrier som cruise, olje og shipping.

- Men det er klart at det jobbes for å få endret ExIm fra dagens løsning, da er det særlig de amerikanske flyselskapene som ikke er omfattet av denne løsning, sier Sivertsen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere