RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Seilsporten kan takke Andhøy og Berserk

Jan-Erik Næss Berserk
Jan-Erik Næss Berserk (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Kongelig norsk seilforening sier Andhøy og Berserk har gjort mye for seilsporten, men at prisen ble høy.

– Seilsporten står i gjeld til Jarle Andhøy og besetningen på Berserk. De har åpnet sporten for en helt ny generasjon som er mye mer adrenalinsøkende. Det Berserk gjorde med seilingen ga folk et kick, men vi hadde håpet at det skulle skje uten at det gikk på bekostning av liv. Det er en høy pris å betale, sier generalsekretær Jan Erik Næss i Kongelig Norsk Seilforening (KNS) til Nettavisen.

Etter at «Berserk» forsvant sist uke er Robert Skaanes (34) fra Larvik, Tom Gisle Bellika (36) fra Oslo og Leonard J. Banks (32) fra Sør-Afrika savnet.

Jarle Andhøy selv sier at risikoen var noe besetningen var klar over.

– Berserk har som filosofi å klare seg selv, og er forberedt for dette. De som drar på tur, må selv ta konsekvensene, og bare egne forberedelser, utstyr og kompetanse er nøkkelen til overlevelse i utkantstrøk, skriver han på Facebook-siden til Berserk – Rock'n Roll Expeditions.

Les egen sak: «Ikke sett i gang noen aksjon»

Adrenalinsport
Næss sier at seiling i alle år har vært preget av gode marginer og høy sikkerhet.

– I tradisjonell seiling er det gode marginer og gjerne en plan «C» og «D». Har man kommet i en posisjon med en viss risiko så har man latt være å gjøre det, sier Næss.

Det er her Andhøy har seilt på tvers av «den gamle leden» og inn på en rute der adrenalin, eventyrlyst og risiko er en del av pakken. Han sammenligner det Andhøys seiling med basehopping og klatring i Mount Everest. Dette har tiltalt unge mennesker og gitt seilsporten vind i seilene.

Bryter reglene
En del av denne pakken var å ikke søke tillatelse om å få seile i Antarktis. Direktør ved Norsk Polarinstitutt, Jan-Gunnar Winther, sier til NRK at Berserk-ekspedisjonen var ulovlig og at Andhøy ikke ville fått tillatelse om han hadde søkt.

– Krydderet i hans seilaser er nettopp opposisjon mot formalitetene knyttet til det å seile, sier Næss. Da Berserk gikk gjennom Nordvestpassasjen var TV-titterne vitne til at skipper-Andhøy brøt loven ved å entre kanadisk territorium med et besetningsmedlem om bord som ikke hadde lov til å entre landet.

Fredrik Juell hadde da blitt arrestert i Nova Scotia og utvist fra landet, men møtte Berserk igjen på Hvalsøy og fulgte skuta inn i Canada igjen (les omtale på NRK).

– Ekstremt farlig
Jan-Erik Næss har selv seilt ved Nordpolen og jobbet på Svalbard. Han sier at havområdene rundt Antarktis er de farligste områdene å seile i. Næss sier at Jarle Andhøy er en svært god kaptein og sjømann, men da denne ulykken skjedde var det ikke Andhøy som sto ved roret om bord i Berserk.

– Skipperen som hadde litt erfaring med å takle slike forhold var ikke der, konstaterer Næss og legger ikke fingrene imellom når han beskriver seileforholdene i Antarktis.

– Det er ekstremt farlig. Ingen steder er farligere. Det skyldes en kombinasjon av ekstreme strøm- og vindforhold som du ikke har noe annet sted på kloden. Vanntemperaturen er minus fire. Det fryser til is hvis det ligger stille. Samtidig er det lite annen kommersiell trafikk i området og værmeldingene for området er derfor ikke så bra. Omtrent hele den siviliserte verden er ekstremt godt dekket av værmelding. Det er ikke Antarktis, sier Næss.

Kraftig orkan
Hva som skjedde da Berserk forsvant tror ikke Næss vi noen gang vil få svaret på. Det som er klart, er at orkanen som herjet området sist uke var så kraftig at kapteinen om bord på det newzealandske marineskipet HMNZS Wellington ikke ville ta skuta inn i området da han fikk nødsignalet fra Berserk. Wellington var da 30 nautiske mil unna. Kaptein Simon Griffith sier til Radio New Zealand at orkanen var den verste stormen han noen gang har opplevd.

– Det er vanligvis ikke én ting som går feil når slike ulykker skjer. Det er gjerne en «chain of events». Først går en ting galt som man kan rette opp. Så kommer en til, og når det tredje problemet kommer så er det kjørt. Her kan flere ting ha inntruffet samtidig. Dårlig stabilitet som følge av ising, problemer med roret og så kan «den syvende bølgen» ha kommet – den som er litt større enn de andre, sier Næss.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere