- Senterpartiet bør legge seg paddeflate

Foto: (Fotomontasje)

- Amatørmessig, sier PR-ekspert Elizabeth Hartmann om Sps logoflause. Hun mener det haster for partiet med å trekke tilbake logoen.

09.12.10 16:59

Onsdag kunne Nettavisen avsløre at Senterpartiets nye logo, ikke er en firkløver slik partiet opplyste mandag.

Firkløveren har vært partiets symbol og logo helt siden 1920.

- Om deres mening var å ha en helt vaskeekte kløver, så har de slurvet. Dette er en gauksyre, sa botaniker Kristina Bjureke ved Naturhistorisk Museum ved Universitetet i Oslo til Nettavisen.

Partiet forsvarte imidlertid bommerten.

- Det botaniske opphavet er noe mindre viktig. Det er det grafiske utrykket som er mer viktig for oss. Logoen har fire blader som vår kløver, og vi har fått et uttrykk som vi er fornøyd med, sa Sps kommunikasjonssjef Torvild Sveen.

Les: - Det botaniske opphavet er mindre viktig

- Amatørmessig
Logoflausen får daglig leder Elizabeth Hartmann i reklamebyrået Siste Skrik, til å riste på hodet.

- Da jeg så dette på nettet, så tenkte jeg amatørmessig. Og så tenker man seg litt mer om og så stiller man seg spørsmål ved om dette er sånn de er, at de kutter svinger, mangler kvalitetssikring og velger lettvinte løsninger. Dette er jo ikke første gang de driter seg ut, sier Hartmann til Nettavisen.

- Det kan virke som de har for dårlige administrative rutiner og at de ikke tenker over at beslutninger må være riktige, sier hun.

I tillegg til valg av feil plante, ble det tirsdag kjent at partiet har tatt bildet til sin nye logo på internett, uten at de vet hvem som er fotografen.

- De kutter svinger
Senterpartiet har i høst måttet tåle mye kritikk etter at de mottok ulovlig partistøtte fra to kraftselskap, og den siste saken bare bekrefter at det er en ukultur i partiet, mener Hartmann.

- Dette handler jo om kvalitetssikring og prosedyrer, om mottakelse av disse pengene og om dømmekraften til Liv Signe Navarsete ved mottakelsen av gavene. Det kan virke som om det ikke er noen kultur for fokus på kvalitet og det å forstå viktigheten ved å gjøre ting riktig og ordentlig, sier hun.

- De kutter svinger og regner med at det går uten å stoppe opp og tenke en gang til, og å dobbeltsjekke, og det bør de i alle fall gjøre når de har dritet seg ut tidligere, sier Hartmann.

Hun påpeker at det er partiledelsen og partiadministrasjonens oppgave å bevise at det ikke er noen ukultur i partiet.

- Da har man ingenting å gå på, sier Hartmann.

Les: - Sp-logoen er ikke en firkløver

- Rokker ved grunnverdiene
PR-eksperten reagerer spesielt på uttalelsen fra partiet om at det er greit å bruke gauksyren som logo, siden den ligner på en firkløver.

- Hallo, altså, det er for dumt. Hvor er integriteten deres da? Ved å si de tingene så sier de at de ikke er så opptatt av kvalitet. Med dette så bekrefter de ukulturen sin, sier Hartmann.

- Hvorfor er det så viktig at det virkelig er en firkløver i Sp-logoen?

- Det de rokker ved nå er grunnverdiene. Dette er jo virkelig signaturen din, det er den personlige signaturen på partiet. Og det er den sterkeste identitetsskaperen. Da er det på trynet at den er feil, sier hun, og sammenligner det med å skrive feil navn.

- Det blir som å skrive navnet ditt feil. Hvis det ikke er viktig i det hele tatt, så spiller ingenting noen rolle, sier Hartmann.

- Planter jo deres fagområde
Hartmann mener dessuten at Senterpartiet burde være ekstra kompetente til å vite hva som er en firkløver.

- Senterpartiet som burde være mer opptatt av blomster og planter, burde ha mer kunnskap enn oss og være oppmerksomme på at det er riktig. Det er jo heller ikke vanskelig å sjekke. Det handler om troverdighet, om at de er et bondeparti og på sitt fagområde. De skal jo være spesialister på dette fagområdet, mer enn oss andre og andre politiske partier, sier hun.

Hun sier hun kan forstå om partiet ønsker en mer moderne look.

- Men det må for guds skyld være riktig, sier Hartmann til Nettavisen.

- Legg dere flate, trekk logoen
Hun synes det er rart at partiet nå håndterer saken som de gjør.

- Veldig ofte er ikke skaden så veldig stor opprinnelig, men det er måten de håndterer den på som gjør at det skader. Derfor er det helt utrolig at de håndterer dette så dårlig. De av alle burde skjønne at de ikke har noe å gå på, sier Hartmann, og legger til:

- Jeg synes det er helt utrolig at ikke partiledelsen er handlekraftig og bryter inn og sier at de skal legge seg flate.

For å innrømme feil tidlig, er utrolig viktig, ifølge Hartmann.

- Igjen handler det om å legge deg paddeflat med en gang du gjør feil. Ikke bortforklar det, for det gjør skaden mye verre. Hadde de gjort det med en gang, så hadde de komme mye bedre ut av dette. Det de burde har gjort er å nullstille og gå tilbake til den logoen de hadde, og så vurdere om de skal kjøre en ny prosess i forhold til ny logo, sier hun.

- Hva bør Senterpartiet nå gjøre?

- Hvis de sier de skal ha firkløver som sitt symbol, så haster det med å finne en firkløver. De kan jo trenge litt flaks. Ellers må de si at vi skal ha en pen blomst, men da har de ikke symbolikken lenger å lene seg på og kan ikke si at det er en firkløver. For hver time som går har de en tøffere og lengre vei tilbake, og de avdekker bare enda mer hvor lite kontroll de har. Her må de bråsnu, råder Hartmann til slutt.

- Vil ikke endre logoen
Senterpartiet sa onsdag at de ikke vil endre på den nye logoen.

- For oss representerer logoen et uttrykk som vi var på jakt etter, en mer levende logo enn det vi har hatt så langt, sa Sps kommunikasjonssjef Torvild Sveen.

- Vil dere gjøre noe mer med dette?

- Nei, sa Sveen.

- Så noen ny logo med en ekte firkløver blir det ikke?

- Vi har fått ny logo vi, svarte han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.