RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Setene kommer til å bli et tema

(NSB/Christoffer Lundeby)
Sist oppdatert:
Men togentusiast Svein Løken var stort sett fornøyd etter jomfruturen med Flirt-toget.

Onsdag hadde det nye togsettet til NSB sin første ordinære avgang fra Oslo til Skien. Og presis klokken 16.20 kjørte Flirt-toget stille inn på stasjonen i Larvik.

Da hoppet togentusiast Svein Løken av, etter å ha sittet på fra hjemstedet Asker.

- Jeg skal ingenting i Larvik. Jeg ville bare sitte på med det nye toget, sier han til Østlands-Posten.

Godt inntrykk

Løken sier han fikk et godt inntrykk av togsettet i løpet av ettermiddagsturen.

- Det er noen ting som må gå seg til, men etter hvert tror jeg dette blir veldig bra. Toget går både fort og stille. Vi hadde godt med ventetid på flere av stasjonene sørover.

Men ett ankepunkt finner han.

- Setene kommer til å bli et tema. De er for harde og for små. Skal man sitte på i mer enn to timer, ville jeg oppgradert billetten til komfort, sier Løken.

Erik Storhaug, leder for Vestfoldbanen og Bratsbergbanen, hoppet også av i hjembyen Larvik.

- Jeg er veldig fornøyd med den første turen. Tilbakemeldingen fra passasjerene er også gode. Toget går stille, og vi håper det skal bidra til at avgangene våre blir mer punktlige, sier han.

Storhaug sier dette ene Flirt-togsettet vil kjøre på strekningen resten av uka.

- Etter hvert vil vi ha 24 slike sett i drift på strekningen. Men da snakker vi utpå høsten, sier han.

Klargjør flere tog

- Vi har nå fått tillatelse til å sette disse togene inn i passasjertrafikk. Vi begynner med ett togsett i dag, men vi har fått levert flere tog, som vi nå jobber med å klargjøre, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til NTB.

Etter hvert skal det kjøres doble togsett på hele strekningen mellom Lillehammer og Skien, men de første avgangene blir mellom Oslo og grenlandsbyen.

- Dette er ikke for å diskriminere hedmarkinger og opplendinger. Det er praktiske hensyn og det at vedlikeholdet for disse togene ligger i Skien som gjør at vi begynner med den strekningen, forklarer Lundeby.

Utsatt etter avsporing

Introduksjonen av de nye sveitsiske togene ble utsatt etter at et Flirt-tog sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen i mars. Etter planen skulle togene settes i trafikk senere samme måned. De fem om bord slapp fra det med lette og moderate skader.

NSB har bestilt 50 togsett og har opsjon på ytterligere 100 fra den sveitsiske leverandøren Stadler. De nye togene blir NSBs arbeidshester i persontrafikken og skal leveres i to varianter: regiontog, som får betegnelsen type 74 hos NSB, og lokaltog, som blir hetende type 75.

Les flere nyheter fra Østlands-Posten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere