RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Skaper sexobjekter i BB

Sist oppdatert:
Mens TVNorge jubler over gode seertall, går svenske politikere til angrep på Big Brother. Se bilder fra dag 1 i huset.

I årets versjon deltar en nakenmodell - nær sagt som vanlig fra svensk side. Denne gang er det Elita Löfblad (bildet) - tidligere har navn som Linda Rosing, Rebakah Johansson, Marie Picasso og Carolina Gynning gjort seg bemerket.

Også det norske laget har med en kvinnelig modell, nemlig Terese Haraldsen (23).

Og misjonærdatteren Laila Ludvigsen har satt seg som mål å ha sex med alle i Big Brother. Da mener hun alle - 21-åringen er bifil.

- Tenker penger
Gustav Fridolin i det svenske Miljöpartiet sier at Kanal 5, som sender Big Brother i Sverige, og ikke minst annonsørene gjør seg skyldige i kvinnefornedrende underholdning.

- Annonsørene burde tenke over hva de begir seg ut på. Big Brother er en del av et samfunn der kvinner blir redusert til en kropp man skal bedømme, sier Fridolin til Aftonbladet.

Hva synes du? Si din mening her

- Kanal 5 har et ansvar. Men de ønsker vel å tjene mest mulig penger på unge mennesker, sier han.

Ungdomspolitikeren får støtte fra en kollega fra høyresiden. Birgitta Ohlsson sitter i folkeforsamlingen for Folkpartiet, og påpeker at Kanal 5 atter engang inviterer nakenmodeller til Big Brother-huset.

- Samfunnet blir mer og mer utseendefiksert, både blant gutter og jenter. Men jeg er ikke overrasket over Kanal 5s utvelgelsestaktikk, sier Ohlsson til Aftonbladet.

Gode seertall
Svensk Big Brother har gjort det til en vane å ha barmfagre modeller som deltakere, og har hatt langt flere sex-eskapader i sine Big Brother-sendinger. Men om politikerne stiller seg kritisk til Big Brother 2005, kan produsentene trøste seg med brukbar seeroppslutning.

På TVNorge fikk 584.000 seere (markedsandel 34 prosent) med seg premieren. Det er ikke like høyt som tidligere premierer, men likevel er det en god mandag i TVNorge-leiren. markedsandeler på over 30 prosent er ikke hverdags for TVNorge.

- Nei dette er jo ikke TV 2, vi er fortsatt lillebror. Derfor er vi strålende fornøyd med seertallene, sier Espen Kjendlie i TVNorges informasjonsavdeling til Side2.

- Dette viser at Big Brother fortsatt er en god merkevare, sier Kjendlie, som spår en nedgang i seertallene frem mot midten av sesongen, før tallene igjen vil stige.

- Dessuten er vi svært fornøyd med Brita Møystad Engseths programlederstil, sier han.

Til sammenligning hadde den aller første Big Brother-premieren i 2001 725.000 seere og markedsandel 40,9 prosents markedsandel. Forrige BB-premiere, våren 2003, hadde 651.000 seere og markedsandel 35,7 prosent.

Anmelderne i dagens aviser var noe lunken til Big Brother. Både Dagbladet og VG ga premieren terningkast tre - Dagbladet hadde ikke helt bestemt seg for om Big Brother er tåpelig trash-tv eller artig, mens VG konkluderte med «på'an igjen, vi er uimponert og avventende».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere