RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Skyldes som regel menneskelig svikt

Foto: STRINGER/RUSSIA (Reuters)
Sist oppdatert:
Flyekspert reagerer på at «dårlig drivstoff» antydes som årsaken til flyulykken i Russland.

43 mennesker omkom da et passasjerfly av type Jak-42 passasjerfly styrtet like etter take off i den russiske byen Jaroslavl onsdag ettermiddag. Hele det russiske ishockeylaget «Lokomotiv Jaroslavl» var om bord i flyet, og skulle til Minsk i Hviterussland for å spille åpningskampen i sesongen til hockeyligaen KHL. Bare to mennesker overlevde flystyrten.

Nå spekuleres det på at ulykken kan ha blitt forårsaket av drivstoff med dårlig kvalitet.

- Flyet mislyktes med å få nok motorkraft, og falt ved lav høyde ned ved elvebredden til Volga. At flyet tankes opp med lavkvalitetsdrivstoff anses som en hovedårsak til motorsvikten, sier en anonym kilde i russisk luftfartsindustri til nyhetsbyrået RIA Novosti.

Tomas Hesthammer i Norwegian reagerer imidlertid på denne påstanden.

- I utgangspunktet reagerer jeg på at det antydes at det er flere ulike typer kvaliteter på drivstoff. Det finnes jo bare én kvalitet, og den skal være god, sier flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til Nettavisen.

Forurenset drivstoff
Selv om det ikke finnes forskjellige typer kvaliteter på drivstoff til fly, kan det likevel være mulig at drivstoffet har blitt forurenset. Men Hesthammer sier det finnes gode rutiner på å ta prøver av drivstoff som brukes i flyindustrien.

Han har aldri hørt om at store passasjerfly har styrtet som følge av dårlig kvalitet på drivstoffet.

- Jeg kjenner til at småfly, som bruker en annen type drivstoff, har hatt motorsvikt. Men da er det gjerne vann som har kommet inn i drivstoffet eller at drivstoffet er forurenset med andre partikler. Men det tas jo prøver av drivstoff hver dag, sier han.

Hesthammer understreker at flyulykker i all hovedsak skyldes menneskelig svikt.

- Da har man to muligheter. Enten er det pilotene eller så er det dårlig vedlikehold. Hvis flyet blir vedlikeholdt, så skal det mye til for at noe går galt, sier han.

- Tanket feil type drivstoff?
En annen mulighet er at det har blitt tanket feil type drivstoff om bord i flyet. Men Hesthammer anser dette som svært lite sannsynlig.

- Det finnes to typer drivstoff for fly. Det ene er det som kalles flybensin som er høyoktan drivstoff. Det andre er jetfuel, som er mer parafinlignende. Alle større passasjerfly går på jetfuel.

- Det er klart at man kan ha fylt feil drivstoff, men noe sånt skal ikke skje. Det høres veldig rart ut. Jak-42 er et velkjent fly i Russland, så alle som fyller drivstoff på sånne fly, er kjent med det, sier han.

Hesthammer ønsker ikke å spekulere på hva som forårsaket ulykken.

- Flyet har fått motorsvikt i begge motorer, og da er det nærliggende å tenke på drivstoffet. Men jeg har ikke noen formeninger om hva som har skjedd, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere