RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Slanking med Photoshop

(Rød Ungdom)
Sist oppdatert:
Aksjonerte mot H&Ms reklamekampanje med snakkebobler.

(SIDE2): - Det er ikke noe problem å være tynn, det er ikke det vi kritiserer. Men Hennes og Maurits viser bare en type kropp, og de retusjerer bildene i stor grad. Reklamebildene er urealistiske og gjør at unge jenter får et feil bilde av egen kropp, sier feministisk ansvarlig i Rød Ungdom, Linda Strandmyr til Side2.

Photoshop'er
Fredag aksjonerte hun og andre RU-ere mot H&Ms reklamekampanje. Badetøysreklamene til den svenske kleskjeden er blant annet å se på Oslo-trikkene, som i dag fikk påklistret snakkebobler med teksten «Etter at jeg begynte med Photoshop, har jeg gått ned masse i vekt!»

- 50 prosent av alle norske jenter på 15 år synes at de er for tykke, mens det i virkeligheten bare gjelder åtte prosent av dem. Det er blant annet Hennes & Mauritz sin skyld, siden de skaper et uoppnåelig skjønnhetspress med reklamene sine, sier Strandmyr.

Trussel
H&M er ikke alene om å bruke retusjerte bilder i sine kampanjer, men Rød Ungdom mener de er blant de verste.

- H&M blåser opp kampanjene, med stort opplag over hele landet. Blant annet bildene av Britney Spears viser hvor mye som endres ved retusjering. Det gir et helt feil bilde til unge jenter, og det er helseskadelig.

Siste fra Side2? Sjekk forsiden her!

I tillegg har Rød Ungdom sendt det Strandmyr kaller et varselbrev til H&M.

- Dersom de ikke tar dagens aksjon til følge i neste reklamekampanje, så er brevet å regne som en trussel. Da vil det få langt større konsekvenser.

Advarsel
Presseansvarlig i H&M, Vibeke Hollan, sier til Side2 at de ikke har mottatt noe brev eller hørt om dagens aksjon på andre måter.

- Men Rød Ungdom er hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss, så skal vi svare på spørsmål så godt vi kan, sier Hollan.

Fører ikke dagens aksjon til noe, vil Rød Ungdom aksjonere hardere - Strandmyr sier de har mange støttespillere i ryggen, som er villige til å gå langt for å stoppe bruken av retusjerte modeller - og viser til 90-tallets aksjon.

- På 90-tallet var det massive aksjoner mot kjedens undertøysreklamer. Da rev aksjonister ned så mange plakater at reklamekampanjen i Sverige ble stoppet, siden plakatene måtte brukes i Norge i stedet. Om vi må gå så langt til høsten, er opp til Hennes & Mauritz. Nå er de i hvert fall advart, sier Strandmyr.

Krever helseattest
Hollan i H&M sier at deres modeller hentes via internasjonale byråer der helseattest er påkrevd.

- Vi er opptatt av at våre modeller skal se sunne ut, og jeg håper ikke det oppfattes som et press for hvordan man skal se ut, sier Hollan.

- Når det gjelder bruken av retusjering, så skjer det ut fra et kreativ tanke. Som at man gjør himmelen blåere og klarer, eller huden klarere. Vi bruker ikke Photoshop i større grad enn andre, eller det som man ser på motemagasiner, sier Hollan, som legger til at til tross for at de bildene som vises utendørs kun har fem-seks kvinnelige modeller i bikini, inneholder også kampanje både barn og menn.

Ikke svar
Også i fjor aksjonerte Rød Ungdom og sendte også den gang brev til kleskjeden.

- Vi fikk ikke noe svar fra dem da, de ville ikke kommentere saken.

Rød Ungdom var da også i dialog med politikere og Likestillingsdepartementet i et forsøk på å stoppe bruken av retusjering, men fikk ifølge Strandmyr da beskjed om at det ikke var mulig å gjøre noe med kampanjene.

- Men vi har startet dette fordi vi vil endre det, slik at unge jenter skal slippe, - og vi har tenkt å fortsette til det skjer noe, sier Strandmyr.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere