RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Spenstige Oslo-planer

(Design/visualisering - Placebo Effects as/Ruter)
Sist oppdatert:
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) lover kollektivløft i Oslo.

I forrige uke kunne Nettavisen presentere Ruters storslagne planer for kollektivtransporten i Oslo. De ønsker å bygge en helt ny T-banetunnel, for å unngå at kollektivtrafikken bryter sammen.

Byggekostnaden er beregnet til åtte milliarder kroner, og ifølge Ruter er de avhengig av at samferdselsministeren åpner pengesekken.

LES MER OM PLANENE: Neste stopp Grünerløkka?

- Kan ikke forskuttere
Men samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier hun ikke kan love penger til planene.

- Jeg kan ikke forskuttere noe tilskudd til Ruter sine planer, men jeg vil sørge for at de blir vurdert nærmere, sier Meltveit Kleppa til Nettavisen.

- Synes du det er et spennende forslag?

- Det er spenstige planer, sier hun.

Og det er sikkert og visst, for planene vil bety en omfattende oppgradering av kollektivtilbudet i hovedstaden, med nye T-banestasjoner blant annet på Grünerløkka og Bislett.

- Tilbudet må styrkes
Meltveit Kleppa lover imidlertid at kollektivtilbudet i Oslo skal styrkes.

- Det er ingen tvil om at kollektivtilbudet i Oslo må styrkes langt utover det store arbeidet som allerede er gjort. Vi arbeider nå med en ny Nasjonal transportplan, og der er hovedmålet å satse ytterligere på kollektivtilbud i byområder og vei i distriktene, sier hun.

Statsråden viser til den ventede befolkningsveksten i hovedstaden.

- Når det gjelder Oslo-området og den befolkningsfremskrivningen som foreligger, så er det begrenset plass til bilen. Det er kollektivt som er løsningen, sier Meltveit Kleppa.

Hun forteller at departementet har bedt sine etater, Statens vegvesen og Jernbaneverket, om å komme med forslag til hvordan kollektivutfordringen kan løses fremover.

- De må da se på flere byområder konkret, blant annet Oslo. Ruter sitt forslag må helt klart vurderes i forbindelse med det arbeidet, som grunnlag for stortingsmeldingen som skal legges fram våren 2013, sier Meltveit Kleppa.

LES OGSÅ: - Jeg lover at Munch-museet blir på Tøyen

- Staten er tungt inne
Hun vektlegger at Staten fra før av er tungt inne når det gjelder kollektivtransport i Oslo, blant annet gjennom bevilgninger i milliardklassen til utbygging, drift og vedlikehold av jernbanenettet.

- Staten kommer nok til å være minst like tungt inne i kommende transportplanperiode, sier Meltveit Kleppa til Nettavisen.

- Ruter advarer mot at kollektivtransporten i Oslo kan bryte sammen om ikke noe snart gjøres. Hva tenker du om det?

- Desto viktigere er det å vurdere disse planene nærmere. Det arbeidet holder vi på med nå, sier hun.

- Det tar ti år å bygge
Ruter opplyste i forrige uke at det vil ta lang tid å bygge T-banetunnelen, og at det derfor haster med å starte byggingen.

- Fra den dagen man starter arbeidet vil det ta drøyt ti år å bygge. Behovet er der om 10-14 år, men det er også den tiden det vil ta å bygge, sa informasjonssjef Gry Isberg i Ruter.

- Når mener dere en slik bygging bør starte?

- Vi synes kanskje at dette arbeidet bør starte nå. Det er viktig å komme i gang for å møte morgendagens behov. Det å bygge T-bane er ikke gjort i en håndvending, sa hun.

Planene blir nå oversendt til Ruters eiere, som er Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Det er nå opp til eierne og statlige myndigheter hva som skjer videre med planene.

Hva mener du om t-baneplanene? Si din mening i kommentarfeltet under!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere