- Spis grønnsaker til frokost

Foto: (Foto: Kagge Forlag)

Her er tipsene som får ungene til å spise grønnsaker.

(SIDE2): Boka «Mathjelpen for foreldre» inneholder gode tips til smarte matvaner for barn. Og for mange foreldre er det vanskelig å få i barna nok grønnsaker i løpet av en dag. Tidsklemma tar oss, innimellom glemmer vi det rett og slett og ofte orker vi ikke å ta kampen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Foto: Kagge Forlag)

Tipsene er mange og matskribent og forfatteren Christopher Sjuve kommer her med sine betraktninger av hvordan vi skal «lure» inn grønnsakene i kosten.

De tre R-er

REPETERE
Barns smak utvikler seg og ved å smake på den samme tingen gjentatte ganger, vil mange til slutt lære seg å like smaken. Så R nummer en er REPETERE.

ROLLEMODELL
Du må selv gå foran som et godt eksempel! Setter du frem frukt og grønt? Spiser du selv frukt og grønt? Lar du frukt og grønt være en naturlig del av kostholdet i familien? Hvis du selv går rundt og knasker på en gulrot, tar det ikke lang tid før barnet ditt også vil ha.

REWARD
Altså; Belønning på norsk. Gi en belønning dersom barnet smaker på en utvalgt grønnsak. Da vil det bli mer lysbetont for barnet å prøve å like eller prøve å smake. det er din egen fantasi som setter grenser for hva belønningen skal være. Den store belønningen på sikt, er jo at barnet spiser mer frukt og grønt, og skaper gode vaner allerede fra tidlig barnsben av.

Sjuve mener at det hele tiden er viktig å tenke på at man skal ha grønnsaker inn i alle måltider. Ikke bare til middag, men også for eksempel til frokost. Når du smører en skive med ost eller skinke så husk et salatblad under, en ring med paprika, skrell en gulrot som skal ligge ved siden av.

Klikk på bildet for å forstørre.

HVA MED EN KONKURRANSE?
For hver dag barnet spiser fem porsjoner frukt/grønt får det et klistremerke. Alternativt kan barnet få et klistremerke for hver frukt- eller grønnsaksporsjon, og det er om å gjøre å få fem klistremerker om dagen.

Et annet tips er å ta med barna på matlagingen. La de skrelle poteter, rive salat, kutte gulrøtter, røre i grytene, måle opp vann og ris, knekke egg, klippe gressløk...Det gjør at de får et eieforhold til maten og og syns det er gøy å spise det de selv har laget. Dessuten gir det økt interesse for maten å hjelpe til.

LAG GRØNNSAKSBED TIL KVELDS
Du blander først litt smøreost med urter og legger i bunnen av en skål. Så rister du brød og knuser det til det ligner jord og strør på toppen. Så «planter» du reddikker, gulrøtter eller andre ting du liker. Serveringsklart rett fra bedet.

(Kilde: Mathjelpen for foreldre)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.