- Spis ren mat

Foto: Privat

Fitness-Tanya hjelper deg å stramme opp til sommeren.

05.05.13 17:14

(SIDE2:) Kalenderen viser mai måned, og sommeren er rett rundt hjørnet. Stresset? Slapp av, det er ennå tid.

Du kan ikke gå fra slapp pudding til supertrent bikinibabe på én måned. Men, mye kan likevel gjøres med riktig kosthold.

- Spis rent!
Tanya Tveit er jenta bak bloggen Fitnesstanya.blogg.no. Denne våren stilte hun i klassen bikinifitness i kroppsbyggingsmesterskapet Norway Open. I denne klassen skal man være både slank og muskuløs. I tre måneder måtte hun være på diett for å få ned fettprosenten så mye som mulig. Tanya fikk resultatene hun ønsket, takket være det strenge kostholdsregimet.

For deg som vil redusere fettprosenten mener hun det aller viktigste er å spise såkalt «ren» mat.

- Med begrepet ren mat mener jeg matvarer som enten har vokst i jorda eller har levd en gang. Fant du ikke matvaren for 100 år siden, faller den ikke inn i denne kategorien, sier hun.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jon Klasbu

Fisk for fettforbrenning
Hun understreker samtidig at selv om du spiser sunne matvarer, må du innta mindre engergi fra mat enn du forbruker.

- På et kaloriunderskudd bør man prioritere proteinrike matvarer, og kjøtt er absolutt den beste kilden til proteiner, sier hun, men anbefaler også sjømat.

- Å spise hvit fisk et par ganger i uken har også en heldig effekt på fettforbrenningen, så spis fisken din!

I tillegg bør man få i seg fett fra laks, nøtter og omega 3. Når du trenger karbohydrater anbefaler hun ris, poteter, bær og havregryn.

- Planlegg måltidene
Å lage seg sunn mat hjemme er én ting, men det mange synes er vanskelig er å spise sundt når de er på farten. Tanya anbefaler å gjøre det enkelt.

- Frukt, grønnsaker og bær er både godt, sundt og raskt, påpeker hun.

Hun mener det å spise fornuftig kun handler om planlegging.

- Selv pleier jeg og ha stående en stor bolle med ferdig kuttet salat og grønnsaker i kjøleskapet, slik at jeg alltid har tilgang på rask og sunn mat. Da er det lett å variere tilbehøret, du kan for eksempel ha skinke, tunfisk, egg, kylling eller laks ved siden av, sier hun.

- Den største feilen mange gjør er å ikke planlegge måltidene sine. Da går man ofte sulten på butikken, og da blir fristelsene for store, mener hun.

- Mange kreative løsninger
Selv om noen matvarer er klart bedre enn andre, mener Tanya at all mat er bra mat, sålenge man får i seg riktig mengde.

- Men ikke lur deg selv! Skriv gjerne opp alle tingene du spiser en uke, bare for og se hva du faktisk får i deg. De aller fleste vil få seg litt av en overraskelse her, mener hun.

Hun anbefaler å unne seg én kosedag i uken, og være streng resten av dagene. Samtidig understreker hun at sunn mat på ingen måte trenger å være kjedelig, spesielt ikke når det gjelder tilbehør.

- Våg å være kreativ! Vi lever i 2013 og det finnes mange løsninger. Dressinger og sjokoladesauser uten kalorier, ketsjup uten sukker og hundrevis av forskjellige krydder, påpeker hun.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Fitness ekstremsport
Å spise sunnere kan gi deg mer energi, men en streng diett, kombinert med mye trening gjør deg utvilsomt sliten. Jo lavere energiinntak og jo høyere energiforbruk, jo mindre energi får du til andre gjøremål. Tanya anbefaler ikke en ekstrem fitness-diett for deg og meg.

- Man må huske på at fitness er en ekstremsport. Personer som driver med dette blir fulgt tett opp, og får hjelp både med treningen og kostholdet, understreker hun, og legger til at gode støttespillere var avgjørende for at hun nådde sine mål i fitness-mesterskapet.

Bikinifitness er en ny gren innen kroppsbygging, og første gang det ble konkurrert i grenen i Norge, var i 2012. Tanya beskriver de siste tre månedene før konkurransen som blytunge.

- Det største problemet jeg hadde var at hukommelsen sviktet helt. Å huske avtaler, eller å svare på meldinger, var omtrent umulig, ler hun.

- Pluss at følelsene virkelig blir en berg og dalbane, legger hun til.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jon Klasbu

Gikk opp seks kilo på seks uker
Da konkurransen var over måtte hun «spise seg opp» igjen. Hun hadde en lang liste klar med mat hun ville fråtse i. Planen var å gå opp seks kilo på to uker. Men etter bare seks dager viste vekta seks kilo mer enn tidligere. Å kunne spise hva hun ville var en befrielse, men hun returnerte snart til et mer fornuftig kosthold.

Tanya anbefaler de som vurderer bodyfitness å tenke seg godt om.

- Har du tid, penger og evne til å ofre tre måneder for å være på diett? spør hun.

- Du må regne med at ditt sosiale liv blir med dem du treffer på treningssenteret i denne perioden, og det blir ikke noe ut på byen i helgene. Det krever mye av deg, men om du virkelig går inn for det og ønsker det er det verdt alt strevet til slutt, sier hun oppmuntrende.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Privat

Vil du har mer fra Side2? Sjekk vår forside her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.