RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Spotify vil ikke ha kunder

Men kan nå få nye inntekter ved å sende brukerne til konkurrenten.

Spotify [les test] har blitt fremholdt som en av de største revolusjonene på nettet på lang tid, og har vist at det går an å levere et produkt som er bedre enn det man kan få med piratkopiering – samtidig som produktet kan tilbys gratis.

Ser ut som en kjempesuksess
Selv om produktet fortsatt sliter noe med musikkbransjens landegrenser, og fortsatt noen hull i musikkatalogen som du ikke finner på The Pirate Bay, er utvalget veldig bra og lydkvaliteten med enn akseptabel.

Men skal vi tro den svært kjente nettbransjemannen Michael Arrington fra TechCrunch, så er ikke hverdagen for Spotify eller noen av de andre nettjenestene som streamer musikk på nett spesielt enkle.

Vil ikke ha flere kunder
Ifølge Arrington er nå rammevilkårene for disse tjenestene så vanskelige at de egentlig ikke lenger ønsker å få flere kunder, selv om de utad ønsker å gi inntrykk av dette. Årsaken er at avtalene de har med musikkindustrien er så dårlige at de ikke har en sjans til å tjene penger.

Skal vi tro Arrington så betaler tjenestene et sted mellom 0,4 og 1 dollarcent per sang de leverer til én person én gang. Og dette er betydelig mer enn de har mulighet til å tjene inn på annonsering.

Taper store penger
Arrington skriver at markedslederen på streamet musikk på Nett, MySpace Music, sender ut rundt én milliard sanger i uka. For å dekke inn dette må de ifølge Arrington tjene inn over to millioner dollar per uke på reklame, bare for å dekke lisenskostnadene, noe de ikke har sjans til. I tillegg kommer utgifter til båndbredde, administrasjon, lagring og alt annet.

Ifølge Arrington ønsket han å skrive en artikkel om et av de nye streamingselskapene som hadde gjort det svært bra, selv om de hadde hatt problemer med enkelte partnere. Han snakker sannsynligvis om Spotify som nylig passerte én million brukere, selv om de fjernet til dels svært mye musikk fra databasen.

Svartmaler situasjonen
Overraskende nok for ham fikk han til svar at de helst så at han ikke skrev noe positivt om den, fordi de ikke ønsket positiv omtale i forbindelse med pågående forhandlinger. De ønsket rett og slett å svartmale situasjonen så mye som overhodet mulig for å kunne presse fram avtaler de kunne leve med.

«Nye tjenester som streamer musikk ønsker ikke at folk skal bruke deres tjenester, for de taper penger på hver enkelt en, og den oppfattede suksessen gjør det vanskeligere for dem å kreve bedre avtaler med plateselskapene,» slår Arrington fast i sin blogg.

Klarer ikke å betale regningene
Streamingtjenesten imeem er en av dem som har kjent dette på kroppen. Selskapet er ikke i stand til å betale en regning på knapt 10 millioner dollar til plateselskapene i forbindelse med streaming, og nå ønsker ikke investorene å legge mer penger inn i selskapet.

Ifølge Arrington så liker rett og slett ikke plateselskapene streamingstjenester, og har ikke noe stort ønske om at de skal gjøre det bra. Bakgrunnen er enkelt og greit at de tjener lite penger på det, og så har undersøkelser vist at det er få av dem som streamer musikk som ønsker å betale for full nedlasting.

Sviktende inntekter også for Spotify
At Spotify ikke tjener altfor mye penger på sine gratisbrukere er ganske åpenbart. Reklamen for norske gratisbrukere er nærmest ikke-eksisterende utover stadig mer egenreklame for betalingstjenesten – og enkelte spredte bannerannonser som en knapt legger merke til.

Ifølge Forrester Reseach-analytiker Mark Mulligan har Spotify blitt overrasket over at så få har vært villige til å betale for tjenesten. De skal i utgangspunktet ha regnet med at de fleste ville være villige til å betale en knapp hundrelapp i måneden for dette, men har sett at det som har vært en suksess har vært gratisdelen.

Kan løse to problemer på en gang
Men nå kan det se ut til at Spotify er i ferd med å slå to fluer i én smekk. Selskapet har inngått en avtale med nettbutikken 7Digital, som selger DRM-frie MP3-filer. Tjenesten har lenge hatt et deaktivert menyvalg som heter «Buy from...» hvis du høyreklikker på en fil, og i løpet av kort tid vil du kunne finne 7Digital på denne listen.

Trykker du på denne lenken, vil du bli sendt direkte til denne nettbutikken og dermed kunne kjøpe sangen. Muligheten vil først dukker opp i Storbritannia, Tyskland, Italia og Spania – men det skal ifølge BBC ikke ta mange ukene før også nordmenn får samme muligheten.

Prisene er ikke klare, men 7digital tar i utgangspunktet 99 penny for én sang, men også har en del på tilbud til 79 penny.

Med denne avtalen vil Spotify trolig både kunne vise en økt sammenheng mellom streaming og salg av musikk, noe som vil kunne presse prisene i forhold til plateselskapene, samtidig som de trolig vil få en andel av salget som de skaffer 7Digital.

Spotify har ikke besvart Nettavisens spørsmål om Michael Arringtons påstander

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere