- Spurte Steven Spielberg om råd

Kjendisfotograf Marcel Lelienhof lyktes til slutt.

29.09.08 14:40

(BIIPMAG): Verken Steven Spielberg eller George Lucas svarte på brevene den unge Marcel Leliënhof sendte dem, men det hindret ham ikke i å gjøre suksess.

Annen bakgrunn: Jobbet som fotoassistent før jeg begynte å studere og har jobbet med tegneseriebutikk i Bergen. Har ellers vært borti en mengde yrker: dørvakt, jobbet på sykehjem, vært pikkolo, oppvaskhjelp, sandblåser, maler og jobbet i bank.

- Når var første gangen du ble klar over at du ville bli fotograf?
- Jeg tror det må ha vært når jeg gikk på gymnaset. En kamerat av meg jobbet frilans for Bergens Tidende og han dro meg med inn i det. Etter hvert tok jeg et brevkurs i foto og fikk smaken på det. Det var en visuell greie og jeg skjønte at jeg kunne få jobbe mye med mennesker. Det passet bra for meg.

- Hvor mange andre yrker har du vurdert?
- Jeg ville vel egentlig begynne med film, med spesialeffekter. Så sendte jeg brev til Steven Spielberg og George Lucas for å spørre om hvordan jeg skulle gå fram. Jeg fikk aldri noe svar, selvfølgelig, så da tenkte jeg at denne bransjen skulle jeg aldri i livet begynne i! Da kjøpte jeg meg et kamera i stedet og begynte å ta bilder. Men, jeg kunne blitt noe annet også, kokk, filmregissør eller musiker for eksempel. Men nå er jeg er glad jeg ikke valgte det.

- Jeg møter så mange som bruker 10 år på å bestemme seg på hva de skal bli og plutselig så er toget gått. Du kan alltids begynne med noe og bli flink til det, og så bytte senere. Da har du i hvert fall noe i bunn. Man må bare ta avgjørelser underveis, det er mye bedre enn å bruke kjempelang tid på å tenke.

Foto: Monica Kvaale

- Hvor relevant har utdannelsen din vært i forhold til jobben synes du?
- Utdannelsen min var veldig ulik det jeg trodde den skulle være. Vi lærte mye om kunsthistorie, analyser av bilder og tanker rundt fotografi. Jeg hadde forventet et mer fototeknisk pensum på college og ble nesten litt skuffet. En annen overraskelse var nivået på studentene, som jeg trodde skulle være utrolig høyt, men det var mye sosekopper der også! Hvordan vi skulle leve av å være fotografer var heller ikke en del av pensum. Men vi var fire stykker i klassen som startet et eget selskap og jobbet veldig kommersielt under studiene, så vi ble flinke til å gå ut og søke opp jobber selv.

- Har du noen inspirasjonskilder, forbilder eller mentorer?
- Det er haugevis med fotografer jeg synes er fantastiske og kjøper veldig mange fotobøker og lar meg rive med. Noen eksempler er David Lachapelle, Tim Walker, Alec Soth, Larry Sultan, Joel Peter Witkin og Annie Leibowitz. Men, jeg møter hele tiden mange spennende mennesker som jeg får inspirasjon fra gjennom jobben. Det være seg forfattere, skuespillere, regissører eller art directors. Spesielt art directors gir verdifull feedback siden de har et godt billedsyn.

Maskingeværsalvene begynte å hagle rundt oss. Da tenkte jeg, faen, dette er det ikke verd!

- Hva er det aller beste med jobben din?
- Hver dag er forskjellig, jeg får treffe så mange fascinerende folk og får reise mye. Jeg har vært over hele kloden og kommet opp i de mest absurde situasjoner! Det er et privilegium å få jobbe i så mange forskjellige settinger. At jeg kan styre tiden min selv og være min egen herre er også deilig, dessuten lærer jeg noe nytt hele tiden også.

- Hva er den største utfordringen?
- Å prøve å begrense seg slik at det ikke oppstår flaskehalser. Nå finnes det så uendelig mange muligheter for hva du kan gjøre med et bilde i forhold til tidligere. Det å hele tiden fornye seg og være på hogget for å holde tritt med konkurrentene er også en kontinuerlig prosess.

- Kan du nevne en episode som har gjort inntrykk på deg?
- Da jeg gikk på college skulle jeg gjøre et portrett med Kim Basinger, som jeg hadde vært fan av lenge, i Paris. Jeg var der helt alene blant Alec Baldwin og andre stjerner, og hadde kun fem minutter til rådighet for å rigge opp alt utstyret jeg trengte. Jeg svettet som en gal mens jeg rigget og etter at jeg hadde fått skutt tre bilder kom agenten hennes og sa at det var stopp. Tre bilder er jo ingenting, siden kanskje bare ett av dem fungerte, mest sannsynlig ingen! Kim Basinger måtte ha sett hvordan jeg slet, for hun sa til agenten sin: Hey, just let the kid get on with it. Hun lot meg skyte ferdig, det var en kul opplevelse. Resultatet ble bra også.

Foto: Monica Kvaale

- Hva skiller jobben din mest fra andre jobber?
- Jeg har jobbet en del i krigssoner. En gang satt jeg i en bil på Vestbredden når maskingeværsalvene begynte å hagle rundt oss. Da tenkte jeg, faen, dette er det ikke verd! Å bli ranet med kniv eller å måtte bestikke bevæpnede tollere i krigsområder er heller ikke så vanlig tror jeg. Uken etter skal du kanskje klatre i steinbrudd for å ta bilder av black metal band ...

- Finnes det noen myter om fotografer som du kan avlive?
- Det er mye hardt arbeid å være fotograf, ikke glamour og fashion slik mange tror. At fotografer er flamboyante og tjener massevis med penger er heller ikke representabelt. Bare noen ytterst få lever fett av det. De som tjener best er ikke nødvendigvis de beste fotografene heller, men de er de flinkeste businessfolkene.

- Hva har du lært i jobben din som du ikke trodde du skulle lære?
- Jeg har lært meg å bli litt mer ydmyk tror jeg. Det har også gitt meg mer sosial intelligens, jeg har blitt mer godtagende og rundere i kantene.

Foto: Monica Kvaale

- Hva er det beste tipset du kan gi til de som vil bli fotografer?
- Legg en plan og gjør grundig research. Hvilken skole skal du satse på? Hvilken fotograf bør du jobbe som assistent for? Finn en som tar den type bilder du vil ta selv. En god assistentjobb hos en oppegående fotograf er nok den beste måten å komme seg inn i faget på.

MARCELS TIPS PÅ VEIEN:
1. Vær på hogget! Det er utrolig mange flinke folk der ute, så det er lett å bli sittende igjen.

2. Husk også at de som skal vurdere bildene dine virkelig skal se personen bak, gjennom arbeidet. De som tar avgjørelser har også veldig forskjellig billedforståelse, så vær forberedt på å svelge noen kameler.

3. Vær innstilt på at det blir noen oppoverbakker og avslag på veien først som sist. Stol på ditt eget bilde og ikke heng deg så mye opp i hva de som eventuelt trykker det gjør ut av det. Vær tålmodig og ikke selg deg for billig.

4. Ta vare på kundene dine og følg dem opp, så får du lettere oppdrag av dem senere. Sist men ikke minst; ikke vær redd for å leke med bildene dine, grensene dine er kun din egen fantasi!

FLERE INTERVJUER I SERIEN «MITT DRØMMEYRKE»:

JØRGEN STORM ROSENBERG: - Det er jævlig mye press
TOBIAS FRØYSTAD: - Høydepunkt å disse kjendiser
EILIF HARLOFF: - Jeg var interessert i kropp
JONAS GREVE: - Flink til å prate piss
HANS-KRISTIAN LARSEN: Serverte Michael Jackson
OLLE ABSTRACT: - DJ-er er som prester
MARIANN THOMASSEN: - Få som takler jobben min
ANJA STANG: - Norsk motebransje er jovial og folkelig
MARIA BODØGÅAARD: - Nesten-klining med Craig David
ANDREAS YGRE WIIG: - Viktig å leke

Siste fra biipMag: Gå til forsiden her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.