RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Stella er en viktig pris

Sist oppdatert:
- Jeg tror Stella er i ferd med å bli stadig viktigere både for annonsører og byråer, sier Kari Eliassen i OBOS. Hun var leder for årets jury og hadde store problemer med å plukke ut en vinner.

JBR McCann og Synnøve Finden ble tildelt Grand Prix i årets Stella-konkurranse for caset "Budeia som ingen kunne målbinde".

Hensikten med Stella er å stimulere reklamebransjen til å arbeide for bedre dokumentasjon av hvordan reklamen bidrar til verdiskapning for annonsørene, samt gi læring om hvordan reklamen virker.

Konkurransen har ikke alltid vært like populær. Den var omstridt blant enkelte byråer da den ble lansert i 1999. Store reklamebyråer som Leo Burnett og New Deal vendte konkurransen ryggen og nektet å delta. To år etter krøp New Deal helt til topps.

- Mange var nok redde for at det bare skulle være en konkurranse som premierte dem som var flinkest til å innhente dokumentasjon. Slik har det jo ikke blitt, sier juryleder Kari Eliassen, markedssjef i OBOS.

- Jeg tror Stella er i ferd med å finne sin form. Annonsørene er veldig opptatt av den, og jeg tror også at stadig flere kreative ønsker å ha Stella-prisen på sin CV.

Eliassen viser til at annonsørene og byråene har en felles interesse av at reklamen virker.

- Reklamen skal være effektiv. Annonsørene og byråene er helt avhengige av det, hvis ikke er reklamekronene helt bortkastet, sier hun videre.

Eliassen forteller at de ikke bare legger vekt på effektivitet når de velger ut vinnerne. Også kreativitet er viktig for Stella-juryen.

- Vi har lett etter annonsører som tør å bruke kreative løsninger og årets vinner er et eksempel på det, sier hun og viser til at Synnøve Finden og JBR McCann valgte å kjøre kampanjen kun på radio.

Årets vinner måtte konkurrere med 21 andre innsendte bidrag. I tillegg til årets Grand Prix, ble det delt ut fem andre priser. Tre stjerner gikk til New Deal DDB og OBOS for "Reklame og kommunikasjon som endringsfaktor av omdømme". To stjerner gikk til New Deal DDB og Nidar for "Laban leker seg til resultater". En stjerne gikk til BBDO Oslo og NetCom for "Eating the big Fish", og til New Deal DDB og Rema 1000 for "Pris- og kommunikasjonsvinner i dagligvaremarkedet".

- Det var mange bra kampanjer i år, og vi sto overfor et luksusproblem når vi skulle plukke ut den beste. Det var kun noen få som var innlysende ikke-vinnere, og valget falt på JBR og Synnøve Finden fordi de har vært modige og kreative, i tillegg til at kampanjen har gitt positiv utvikling i et vanskelig marked, avslutter Eliassen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere