*Nettavisen* Nyheter.

- Stella viktigere enn Gullblyanten

Tiden er over da store, toneangivende byråer boikottet Stella. Nå ser New Deal på Stella som viktig. – Vi sier til våre kunder at vi vil komme høyt opp i Stella, sier Roald Ankerstad, som plukket hele fire priser torsdag kveld.

20.06.08 11:02

Reklamebransjen har forandret syn på Stella de siste årene. Til torsdagens konkurransen ble det sendt inn 22 jobber til vurdering, mer enn noensinne. McCann vant med Synnøve Finden, men det har ikke alltid vært slik.

Da Stella ble arrangert for første gang, valgte kjente byråer som New Deal, Leo Burnett og Bold å boikotte konkurransen, fordi de mente det ble fokusert for ensidig på det effektive på bekostning av det kreative. Det la veien åpen for at Schjelderup-Lund, Bendixen & Partners, som hadde sendt inn fem av 18 jobber i 1999, sto igjen som den store vinneren.

To år etter hadde de store byråene snudd på fjøla og leverte inn arbeider. New Deal vant med Byggmakker og i år var de oppe på scenen og hentet flest priser.

- I starten var det en del byråer som stilte spørsmål til juryeringen og sammensetningen av juryen. Det ble endret og etter det har vi i New Deal stått 100 prosent bak prisen, sier konsulent Roald Ankerstad til Propaganda.

Han var flest ganger oppe på podiet og hentet priser og var dessuten med på vinnerjobben på Byggmakker.

- For byråene forretningsmessige utvikling er Stella er viktigere for bransjen enn Gullblyanten. Gullblyanten er viktig for bransjens evne til å vise fornyelse, men Stella er viktig for å dokumentere reklamens effekt. Resultater er viktig for annonsørene, sier Ankerstad, som mener at byråene må innse hvor viktig dette er.

Han mener at det ikke er noen motsetning mellom kreativitet og resultater og viser til at de kampanjene som vinner i Stella gjerne gjør det bra i Gullblyanten og Cannes.

- Jeg synes det er interessant at et kreativt dyrket byrå som New Deal tar Stella på alvor, legger New Deal-konsulenten til.

Ankerstad sier at de gjør sine kunder oppmerksom på dette.

- Vi har hatt som mål å gjøre det bra i Stella og sier det til våre kunder. Derfor stiller vi krav til god dokumentasjon på kampanjene vi lager, avslutter Ankerstad.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.