*Nettavisen* Nyheter.

- Sterkt beklagelig at pasienten har gjennomgått unødvendig innleggelse

Viseadministrerende direktør Cathrine M. Lofthus ved Oslo Universitetssykehus beklager Cecilie Løvaas opplevelser ved sykehuset. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix/OUS

Oslo universitetssykehus beklager måten Cecilie Løvaas ble behandlet på da hun ble akutt syk.

10.09.14 08:58

Da kreftsyke Cecilie Løvaas i tillegg fikk tarmslyng ble hun kasteball mellom legevakten i Oslo, Diakonhjemmet sykehus, Oslo Universitetssykehus ved Ullevål sykehus og Radiumhospitalet.

Rett før helgen skrev hun om sine opplevelser i bloggen «Takk faen for at jeg har kreft!»

- Det er sterkt beklagelig at pasienten i dette tilfellet har gjennomgått unødvendig innleggelse og undersøkelse som følge av for dårlig samhandling mellom Legevakten, Diakonhjemmet og Oslo universitetssykehus, sier viseadministrerende direktør Cathrine M. Lofthus ved Oslo universitetssykehus til Nettavisen.

Les også:- Jeg skrev bare for å få ut mitt eget raseri og skuffelse

Hun sier det er bra at pasienten deler sin opplevelse med dem og at de vil se nærmere på saken.

- Vi kan lære av den både med hensyn til rutiner for informasjon og kommunikasjon internt og eksternt samt forbedring av pasientflyten mellom OUS, lokalsykehuset og legevakt, sier Lofthus.

Innfører én elektronisk pasientjournal

1. oktober innfører Oslo universitetssykehus (OUS) én elektronisk pasientjournal i sykehuset (DIPS).

- Dette gjør at vi kan gjøre nødvendige og presise oppslag på våre pasienter uavhengig om de behandles ved Radiumhospitalet, Ullevål, Rikshospitalet eller Aker. OUS har valgt en regional løsning for vår elektronisk journal og dette vil på sikt også legge grunnlaget for én elektronisk pasientjournal for hele helseregion Helse Sør-Øst, det vil si mellom OUS og lokalsykehusene i regionen, sier Lofthus. Lovgrunnlaget for å kunne etablere én journal mellom helseforetak ble vedtatt i 2014, sier Cathrine M. Lofthus.

Diakonhjemmet vil snakke med Cecilie

Fungerende avdelingssjef for Kirurgisk avdeling, Anders Husby, sier dette i en kommentar til Nettavisen:

- På generelt grunnlag kan jeg si at pasienter fra vår sektor kommer til oss fra legevakten i akutte situasjoner. Når pasienten kommer til oss, er det vår oppgave å utrede og vurdere om vi kan behandle pasienten hos oss. I de tilfeller der vi vurderer at vi ikke har nok kompetanse på området, sendes pasienten videre til rett kompetansenivå, sier Husby.

Han ønsker at Cecilie Løvaas tar kontakt med ham.

- Jeg håper den aktuelle pasienten er villig til å ta en samtale med meg om sine erfaringer med oss. Vi er avhengig av direkte tilbakemeldinger i vårt forbedringsarbeid, sier han.

- Skal ikke oppleve å bli kasteballer

Statssekretær Anne Grethe Erlandsen i Helse- og omsorgsdepartementet (H) er også glad for at Cecilie forteller om sin opplevelse.

- Det er trist å lese at Cecilie Løvaas følte seg dårlig ivaretatt da hun var syk. Jeg kan dessverre ikke uttale meg om denne enkeltsaken, men jeg synes det er viktig at pasienter forteller om sine opplevelser med helsetjenesten. Slike fortellinger kan både de som arbeider i tjenesten og vi som utformer politikken lære mye av, sier Erlandsen til Nettavisen

Hun sier det er et mål for Helse- og omsorgsdepartementet å bedre helsetjenesten slik at syke pasienter ikke skal oppleve å bli kasteballer i et system.

- Vi må rett og slett bli flinkere til å planlegge slik at pasientene føler seg ivaretatt. Dette er et viktig mål i alle de store satsingene vi nå arbeider med i Helse- og omsorgsdepartementet, sier Anne Grethe Erlandsen.

Kreftforeningen mener hun fikk får dårlig informasjon

Else Støring som er seksjonssjef på Kreftlinjen i Kreftforeningen, reagerer på måten Cecilie ble behandlet på.

- Dette er ikke rett måte å møte en pasient på. Hun har rett og slett møtt folk med dårlig folkeskikk. Når det er sagt mener jeg også at hun ikke har fått den informasjonen hun burde hatt, sier Støring.

Seksjonssjefen mener nemlig at man ikke blir oppfølgingspasient på Radiumhospitalet.

- Som en følge av samhandlingsreformen skal hun sendes til lokalsykehuset etter første oppfølging etter tre måneder. Så at hun ble sendt til Diakonhjemmet, var faktisk riktig. Det sier seg nesten selv at ikke alle som er behandlet på Radiumhospitalet kan ha fri tilgang til sykehuset. Men jeg tror hun ikke har fått skikkelig informasjon om dette. Det ser vi gjerne med pasientene som ringer Kreftlinjen også. Pasientene får ikke med seg all informasjonen, sier hun.

Støring tar forbehold om at 44-åringen kan ha en spesiell avtale med Radiumhospitalet.

Kreftforeningen opplever stort sett at folk er fornøyd med det norske helsevesen.

- De fleste er også fornøyde med Ullevål. Men de som ikke er fornøyd får gjerne stor plass. Men det finnes ingen bortforklaring for at å ikke snakke til folk på en ordentlig måte. Jeg tror opplevelsen hadde blitt en annen hvis Cecilie hadde blitt tatt på alvor, sier Else Støring.




Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.