RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Stoltenberg er arrogant

Foto: Sigurdsøn, Bjørn (Scanpix)
Sist oppdatert:
Politikerne skylder på hverandre om togkrisen. Nå er det statsministeren som får gjennomgå.

- Dette blir det bare politikerforakt av!

Dette sier Høyres Ingjerd Schou til Nettavisen - som et svar på Jens Stoltenbergs angrep på Knut Arild Hareide (KrF).

Jernbanen har opplevd sine fire verste måneder noensinne, med alvorlige ulykker og en rekke tekniske problemer.

Dette har fått politikerne på banen, som skylder på hverandre når det gjelder hvem som har ansvar.

- Har ikke forstått krisen
Onsdag sa statsminister Jens Stoltenberg til Nettavisen at lederen av transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF), har lav troverdighet.

Les også: - Hareide har svært lav troverdighet
Les også: - Kom på banen, Jens!

Uttalelsen kom etter at Hareide gikk ut og etterlyste Stoltenbergs engasjement om togkrisen.

- Hareide har svært lav troverdighet, for da han satt i regjering i fire år så lot de det skure. De lot jernbanen forfalle, og de kuttet faktisk i Jernbaneverket, sa Stoltenberg til Nettavisen.

Uttalelsen fra statsministeren får nå Ingjerd Schou (H), som også sitter i transportkomiteen på Stortinget, til å se rødt.

- Jeg synes han opptrer meget arrogant, og har ikke skjønt krisen i jernbanen. Dette blir det bare politikerforakt, sier Schou.

- Han er medlem i klubben
Schou mener Stoltenberg selv mangler troverdighet på området.

- Stoltenberg sier at Hareide har svært lav troverdighet. Da tror jeg Stoltenberg har medlemskap i den klubben allerede. Han har vært medlem der i fem år, sier hun engasjert.

Hun viser til at statsministeren har sittet ved makten i fem år, og hevder han ikke tar togkrisen på alvor.

- Det virker ikke som om Stoltenberg tar samferdsel og jernbanekrisen på alvor. Han svikter fullstendig distriktspolitikken og samfunnsbyggingen, sier Schou, som karakteriserer det hele som ansvarsfraskrivelse fra Stoltenberg sin side.

- Ikke Bondeviks skyld
Stoltenberg selv syntes det var merkelig å høre at Hareide etterlyste hans engasjement.

- Jeg synes det er veldig underlig å høre. Han bør i alle fall starte med å beklage at de ikke gjorde noe da de satt i regjering, sa Stoltenberg til Nettavisen.

Han viste til at Bondevik II-regjeringen ikke oppfylte sine planrammer i Nasjonal Transportplan, mens Stoltenbergs regjering har overoppfylt en plan med vesentlig høyere ramme (2006-2009).

Også dette får Schou til å tenne på alle plugger.

- Hva slags svar er det da? Det er ingen som tror på at det er Bondevik II-regjeringen som er skyld for problemene til jernbanen i Norge, sier hun.

Les også: - Hun snakket mot regjeringens plan

- Alle har brukt for lite
Schou mener det blir helt feil å si at dagens regjering har «overoppfylt» Nasjonal transportplan.

- Man må jo se dette i forhold til den prosenten de har å bruke i Statsbudsjettet. De har 130 milliarder kroner mer å bruke. I forhold til hva vi hadde å rutte med, brukte vi mer enn Stoltenberg, hevder hun.

Høyre-politikeren mener imidlertid at alle regjeringene har brukt for lite penger på området.

- Alle har brukt for lite på samferdsel, og det gjennom tiår, sier Schou.

Selv påpekte Stoltenberg overfor Nettavisen at regjeringen har doblet jernbaneinvesteringene.

- Vi har økt bevilgningene, i fjor, i år og vil øke de neste år. Det gjør vi fordi vi så tidlig, for flere år siden, at det sto dårlig til for jernbanen, sa han i intervjuet.

- Man kan ikke forlike
KrFs Knut Arild Hareide har etterlyst et tverrpolitisk forlik på Stortinget, for å løfte bevilgningene til jernbanen. Men dette vil ikke Høyre og Schou være med på.

- Man kan ikke forlike på noe som er så dårlig at det vil ta minst 30 år å bygge dobbeltspor mellom Oslo - Skien - Lillehammer - Halden. Men jeg vil gjerne ha en dugnad, og en krisetiltaksplan, sier hun.

Hun mener Stoltenberg-regjeringen innen kort tid må komme med en krisetiltaksplan som tar for seg hva som bør skje med vedlikeholdet av jernbanenettet.

- I tillegg må Stoltenberg modernisere seg litt, og bli med å ta politisk lederskap, sier Schou.

Schou mener også det er behov for en modernisering av NSB og Jernbaneverket, ved å omdanne selskapene til to statlige selskap på lik linje med Telenor og Mesta - slik at de selv kan ta opp lån til vedlikehold og investeringer.

- Folk vil ha tog
Hun mener dessuten at det nå er på høy tid å slippe til private i jernbanebygging.

- Man må slippe til private. Vi har gjort det før i Norge, det er billigere og det er mer forutsigbart. Slik det er nå så sløser regjeringen med pengene, sier Schou, før hun legger til:

- Jernbanen er et tragisk kapittel, folk fortjener bedre. I Europa ellers er tog en vinner, og det konkurrerer jo med fly. Folk vil ha tog, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere