*Nettavisen* Nyheter.

- Styr unna Kvikk Lunsjen

Hele Norges tursjokolade bør ikke være førstevalget ditt når du skal på tur i påsken. Sjekk de sunne alternativene.

16.03.08 15:41

(SIDE2): Nå er det klart for påskeegg, god mat og drikke – men fortvil ikke – du kan nyte ferien uten å ødelegge formen helt.

Klinisk ernæringsfysiolog Ellen Hovland ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter , mener det ikke har så mye å si om du skeier litt ut i påsken.

- Spiser du 50 prosent mer kalorier hver dag i løpet av en uke, så tilsvarer det en kilo fett i løpet av uka. Så, om du koser deg i påsken så har det ikke så mye å si. Hvis du tenker at du skal stramme inn igjen etterpå så er det helt ok. Faren er om det er litt godteri igjen i påskeegget, og du fortsetter å spise litt hver dag etter påsken. Det er verre, sier Hovland.

Hun mener at det skal være lov å unne seg noe ekstra i påsken, men samtidig er det er viktig å prøve å opprettholde måltidsrytmen.

- Spis frokost, og gjerne med egg fordi det gir deg god metthetsfølelse, og egg hører jo påsken til. Hopper du over lunsjen og venter lenge mellom måltidene, blir du sugen og da er det lett å gå rett i godteriskåla.

Her er et knippe tips til hva du bør styre unna, og hva du bør spise av det typiske påskesnopet:

KVIKK LUNSJ: - Kvikk Lunsj er verst. Fettstoffet transfett finnes i kjeksen i Kvikk Lunsj. Det vil si at kjeksen inneholder bare karbohydrater og det mindre sunne fettet. Selve sjokoladen inneholder derimot antioksidanter som er bra for kroppen. Men skal du ha en tursjokolade, så velg heller en sjokolade med nøtter, da varer kreftene mye lenger.

APPELSIN: - Det er veldig smart å ta med appelsin på tur, og den er også best nå. Appelsin inneholder blant annet C-vitamniner, og er bra for immunforsvaret.

KAKAO: - Drikker du kakao får du i deg proteiner, mye vitaminer, jern og kalsium. Kakao er bedre enn solbærtoddy og saft.

FRUKT: - Bruk for eksempel eksotisk frukt til å lage dessert med vaniljekesam. Det inneholder lite kalorier, så det kan man unne seg hver dag.

MARSIPAN: - Marsipan er ikke så usunt som mange tror. Marsipan inneholder mye umettet sunt fett, og er laget av mandler.

Les også: Et litt sunnere påskeegg

Sunne varianter
Hovland påpeker at med ekstra fridager har du mer tid til å lage mye god og sunn mat.

- Også er man på turer på beina eller står på ski i påsken - er man i mer aktivitet så kan man også spise mer.

Her er et noen sunne fristelser du kan lage i påsken, ifølge Melk.no (Ekstern link):

Påskepaella.

Kyllingwok med guacemole.

Frisk bærpai.

Fruktsalat med vaniljekesam.

Her er noen treningstips vi mener passer til påskeferien:

Slik kan du trene over alt

15 minutter til sterkere rygg

Vi testet nett-treningen

Tren på 10 minutter i studio

Lær å bruke treningsstrikk

Følg med på siste nytt innen helse her.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.