RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Telenor stjeler kunder

Sist oppdatert:
Fire andre mobilselskaper mener Telenor stjeler kunder og ber nå Forbukerombudet gripe inn. Nå skal Telenor ta opp alle salgsfremstøt på bånd.

I klagen hevdes det at Telenor Mobil stjeler kunder fra de andre selskapene.

- Villedende markedsføring

Telenor Mobil blir også beskyldt for å drive med villedende markedsføring og sverting av konkurrentene. Det hevdes dessuten at selgerne opptrer aggressivt og svært pågående.

Gudveig Rian fra Orkanger forteller til TV2-nyhetene at hennes 10 år gamle sønn nylig opplevde at mobiltelefonen hans plutselig var død.

Han var abonnent hos Netcom, men selv om det ikke var gitt noen godkjenning, hadde Telenor Mobil sørget for å overføre abonnementet dit. Et par uker tidligere var familien blitt oppringt av en selger fra Telenor Mobil som tilbød dem å skifte abonnement. De hadde bedt om å få tilbudet skriftlig, men da det kom kastet de det i søpla fordi de ikke ønsket å være kunder hos Telenor Mobil. Likevel ble altså abonnementet overført.

Legger seg flat

Informasjonssjef Sigurd Sandvin i Telenor Mobil legger seg flat og sier at det her må ha skjedd en feil. Sandvin har beklaget forholdet overfor Gudveig Rian.

Når det gjelder klagen fra de fire konkurrentene sier Sandvin at Telenor Mobil på ingen måte ønsker å «kapre» kunder som ikke ønsker å værer abonnenter hos dem.

-Vi har drevet med telefonsalg i bare trekvart år, mens selskapene som har fremmet denne klagen har holdt på med det i årevis. Gjennom lang tid har vi fått et stort antall fortvilte kunder som er blitt flyttet over til andre operatører – uten å ha gitt noen godkjenning.

Vil tape salgs-samtaler

Informasjonssjefen i Telenor Mobil opplyser at de fra neste måned skal ta opp alle salgs-samtaler på bånd. Han utfordrer de andre mobil-selskapene til å gjøre det samme, slik at man kan få mer ryddige forhold i et opphetet telesalgs-marked.

I brevet til Forbrukerombudet ber Telenors konkurrenter Forbrukerombudet oppfordre kunder som har vært utsatt for det de mener er villedende markedsføringsmetoder fra Telenor Mobil, til å ta kontakt med Forbrukerombudet eller den teleoperatøren de har blitt overført fra.

- Fikk beskjed om å tvangsoverføre

En mann som har vært selger av telefonabonnement i fire år, forteller til TV 2 at han sa opp jobben.

- Jeg var ikke komfortabel med arbeidsmetodene, sier mannen som vil være anonym.

Han sier at det var salgslederne som ga instruks om at selgerne skulle tvangsoverføre abonnenter som var usikre.

- Jeg tar sterk avstand fra påstandene og kan garantere at dette ikke skjer i vår opplæring av selgere, sier informasjonssjef Sigurd Sandvin.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere