RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Tenk på maten mens du spiser

Foto: Helle Nilsen (Side2)
Sist oppdatert:
«Mindful eating» er det nye, men Fedon har tenkt tanken siden 1999.

(SIDE2): Da han begynte å sette opp et behandlingstilbud for overvektige, var noe av og det første som ble gjort at de alle fikk snakke med en psykolog. Ikke fordi de hadde noe psykisk sykdom, men fordi mat og spising handler om så mye mer enn mat, og det er mye å hente bare ved å være til stede når du spiser.

Nå har han kommet med boka «Tid med maten» - nyt mer - oppnå mer ro - hold vekten.

- Lett å overspise

Annonse:
Her kan du kjøpe boken «Tid med maten»
Her kan du kjøpe Fedon Lindbergs egne matprodukter

Mindful eating betyr rett og slett å være oppmerksomt til stede når man spiser. Og vi har vel alle latt tankene fly mens vi holdt på med noe annet - og vips så var den sjokoladen spist opp eller middagen fortært.

- Altfor mange spiser foran pulten på jobb, foran TV-en hjemme, med iPaden ved siden av seg eller telefonen i armlengdes avstand. Det er altfor lett å overspise og ikke minst er det ikke bra for fordøyelsen å hive i seg maten, sier Dr. Lindberg til Side2.

Han legger til at de som kjøper boka hans nok allerede har forstått at man må prioritere mat og skape ro rundt måltidene, at dette er viktige prioriteringer i livet.

- Alle har tid til å spise sunt

Det er mandag morgen og legen forteller at han i går brukte tre og en halv time på å lage middag for hele den kommende uken.

- Det gjør jeg hver eneste søndag. Planlegger måltidene for uka, slik at jeg bare kan varme opp maten når jeg kommer hjem fra jobb. Det fungerer fint for min hverdag. Jeg lager ofte dobbel porsjon og fryser ned halvparten, også.

Jeg tenker på hva jeg selv har i kjøleskapet og hva jeg skal ha til middag, men er helt blank. Noe egg kanskje, en løk, middagsrester fra i går. Nei, jeg må nok ta en titt i boka til Fedon.

For i tillegg til å være en slags mental veileder for hvordan du kan nyte maten på en bedre måte, skape ro rundt måltidet, ikke overspise og ellers kjenne mindre stress, inneholder den selvsagt oppskrifter i rette Fedon-ånd.

- Det handler om å prioritere maten og måltidene. Ingen har for dårlig tid til ikke å spise bra.

- Selv om man kjenner på tidsklemma?Små barn? Stressende jobb? Mye overtid?

- Mangel på tid er egentlig mangel på prioriteringer, og planlegging, selvsagt. Ikke alt er like viktig i livet.

Lindberg kan fortelle at undersøkelser viser at nesten 40 prosent av alle mennesker i de nordiske landene føler seg trett og 36 prosent kjenner stress i hverdagen, 30 prosent av oss er overvektige, og 30 prosent sliter med søvnproblemer og 27 prosent har fordøyelsesplager.

- Vi er inne i et feil spor, og kanskje må vi også senke kravene, mener Lindberg.

For litt for ofte blir det brannslukking, vi har for mange baller i lufta, vi vil for mye også ender vi opp med dårlig samvittighet og vondt i magen istedenfor.

- Jeg syns noen foreldre, nå mer enn før, er blitt barnas personlige assistenter. Det er for mange aktiviteter, for mange steder barn skal kjøres til og fra. Og kommer dette til å være viktig for barna senere i livet? Kanskje er det viktigere med en rolig familiemiddag med prat og kos istedenfor en situasjon der foreldrene punkterer og barna blir stresset.

Dessuten har du mye å vinne på å spise langsomt, i ro og fred, ifølge Lindberg.

- I Frankrike er forventet levealder høyere enn i Norge og jeg tror måltidene og kosten har mye å si. Franskmenn har blant annet en og en halv times lunsj der de spiser skikkelige måltider, de prater, og nyter maten. Det fins en rekke positive fysiologiske og psykologiske effekter ved det å spise i ro og mak.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Her er bare noen av fordelene:

- Du holder vekten eller går ned i vekt - aldri mer trøstespising eller slankekur

- Du unngår overspising fordi du kjenner når du er mett

- Bedre næringsopptak og fordøyelse

- Hormoner og blodsukker kommer i balanse

- Bedre søvn og mer energi

- Mer ro og mindre stress

- Forebygger viktige livsstilssykdommer

- Du unngår eller blir kvitt spiseproblemer

- Bedre opplevelser sammen med dem du er glad i

- Du må øve for å bli god

Lindberg tror boka kommer til å fenge flest kvinner, som det meste som har med livsstil gjør. Men han undervurderer ikke mennene av den grunn.

- Jeg tror mange menn er flinke til å gjennomføre det de har satt seg fore. De har også mer konkurransefokus og vil gjerne lykkes og imponere.

Nå, med ekstremt fokus på mat og matprogrammer på TV, er det mange menn som kanskje tar TV-opplevelsen med inn på sitt eget kjøkken. Problemet, ifølge Fedon, er at programmene har litt for stort fokus på underholdning og litt for lite fokus på viktighet av mat og kosthold på folkehelsen.

- Jeg vil si at potensial for at folk kan lære mye om mat og helse i samspill er så stort at det er synd at det ikke er noen av programkonseptene som følger opp den tråden.

Allikevel har vi i Norge kommet en lang vei, rent matkulturelt, mener innvandreren som selv kom til Norge i 1986.

- Flerkulturell innvandring, reising, mer interaksjon og bedre tilgang til råvarer gjør at nordmenn lager mer variert og kanskje også spennende mat i dag enn da jeg kom til landet. Da var det en innvandrerbutikk på Grünerløkka og der var det ingen nordmenn som handlet, for å si det sånn. Dessuten tror jeg man må dyrke interessen for mat, man må øve og man må akseptere å lage et par retter som ikke smaker så godt, før man lykkes. Det krever en innsats, men så kan man høste my godt av det resten av livet, smiler han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere