*Nettavisen* Nyheter.

- To år med svakere bulkmarkeder

Skipsmeglerhuset Lorentzen & Stemoco har sett inn i krystallkulen. Kina er jokeren i utsiktene i tørrlastmarkedet. Les mer her

19.05.08 00:18

I årets første markedsrapport har skipsmeglerhuset Lorentzen & Stemoco gjort et dypdykk i utsiktene for blant annet tørrlastmarkedet. Situasjonen for de to nærmeste årene, 2006 og 2007, peker mot en moderat svakere utviklingen i markedsbalansen sett med bulkredernes øyne, mener ifølge L&S.



- Gjennom 2006 og 2007 vil markedsbalansen for tørrlastskip sannsynligvis svekkes moderat som følge av overhenget av tilbud utløst av leveringen av nye skip, skriver L&S i rapporten.



Ifølge skipsmeglerhusets tall så teller dagens bulkflåte over 10.000 dødvekttonn (dwt) 354,8 millioner dwt, hvorav nybygg i ordre utgjør omkring 20 prosent. Av de 68,1 millioner tonn med ny bulktonnasje som er på vei så skal hele 22,7 millioner dwt leveres i år. Skraping er derimot ventet å kun havne på en tiendedel av dette.



L&S ser imidlertid en forbedring av situasjonen fra 2008 til 2010, hvor de forventer at balansen strammes opp som følge av fortsatt sterk etterspørsel etter frakt og lavere flåtevekst. L&S mener bunnen for de nærmeste årene kan gi en flåteutnyttelse på 91,5 prosent, men med perioder med full utnyttelse.



- I et historisk perspektiv vil fraktratene være høye men volatile, og understøttet av den sterke veksten generert av Kinas industrialisering og dempet tilførsel av nye skip i slutten av tiåret på grunn av mangel på nybyggingskapasitet, ekstraordinært høye nybyggspriser og uvanlig lange leveringstider for nye bulkskip, oppsummerer L&S.



Avhenger av Kina

L&S påpeker i rapporten at bulkmarkedet er avhengig av fortsatt god vekst i Kinas import av jernmalm, noe de forventer vil skje.



Kinesiske myndigheter har lagt til grunn en vekst i importen på 40 millioner tonn i 2006, mens L&S ser 60 millioner tonn.



- Differansen i de estimatene er nær et himmel- eller helvete-scenario som det er mulig i bulkmarkedet, skriver L&S.



Skipsmeglerhuset viser til at estimatene indikerer en vekst i den kinesiske malmimporten på 15 eller 25 prosent. Siden jernmalm utgjør en fjerdedel av tørrlastmarkedet, vil en vekst på 15 eller 20 prosent bety en markedsvekst på 4 eller 6 prosent.



- I et lav scenario vil det gi en betydelig nedadgående spiral, mens et høyt vekstscenario vil vært sterkt nok til å ta seg av tilbudssiden (flåteveksten red.anm.), skriver L&S.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.