RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Tør vi ikke prioritere, vil transportsystemet på Østlandet bryte sammen

Foto: Junge, Heiko (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
NHO rister på hodet over fersk rapport som advarer mot full utbygging av intercitytriangelet til Lillehammer, Skien og Halden.

- Dette rokker ikke ved det videre arbeidet vårt med å få på plass et velfungerende jernbanenett i østlandsområdet, sier Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO ifølge en pressemelding.

Kalddusj for Intercity-tog
Transportøkonomisk rapport (TØI) og Dovre Group leverte mandag en kvalitetssikring av Jernbaneverkets utredning fra februar i fjor. Den ferske rapporten er en kalddusj for dem som kjemper for en utbygging av jernbanenettet på det sentrale Østlandet, det såkalte Intercity-triangelet med hjørner i Lillehammer, Skien og Halden.

Se rapporten fra Dovre Group og TØI her: Intercitystrekningene

«Alt tyder på at intercityområdet er definert for stort, og at det ikke finnes passasjergrunnlag som kan forsvare de store investeringene som foreslås», heter det i rapporten.

- Nettopp på Østlandet
Næringslivets hovedorganisasjon har vært en ivrig lobbyist for Intercity-triangelet. og nå går de i rette med TØI og Dovre Group.

- Det er nettopp på Østlandet persontransporten med jernbane har størst trafikkgrunnlag og utgjør et fortrinn i forhold til andre transportmidler, sier Petter Haas Brubakk.

- Vil skape store problemer
NHO mener TØI og Dovres prognoser ikke fanger opp virkningene av en full utbygging.

- Prognosene tilsier en enorm trafikkvekst særlig i østlandsområdet som vil skape store framkommelighetsproblemer med konsekvenser for hele landet. Vi må nå tørre å prioritere samferdselsinfrastruktur som kan møte den økte etterspørselen. Hvis ikke vil transportsystemene på Østlandet kunne bryte sammen, sier Brubakk.

Vil satse på byregioner
NHO tar til orde for å satse på infrastruktur som er med på å realisere større og mer robuste bo- og arbeidsmarkedsregioner. Utbygging av et nytt intercitytriangel i østlandsområdet er et av prosjektene NHO vil ha høyt oppe på prioriteringslista.

- Et ferdig utbygd intercitytriangel vil gi reduserte reisetider, det vil kunne dempe noe av presset på boligprisene i Oslo-området og indirekte være med på å holde rentene lave. Dette er noe som vil ha positive gevinster for næringslivet i hele landet, sier Brubakk.

Han peker på at Jernbaneverkets egne beregninger viser at det oppnås samfunnsøkonomisk lønnsomhet for alle strekningene.

NHO sier videre at Oslotunnelen må bli en del av intercityutbyggingen, noe de mener vil gi den nødvendige kapasitet for å utnytte full utbygging og igjen bidra til den samfunnsøkonomiske nytten av prosjektet. Dovre og TØI har lagt til grunn uendret kapasitet i Oslotunnelen.

Vil ha statlig utbyggingsselskap
NHO mener vider at en så stor utbygging som intercitysatsingen på Østlandet bør organiseres som et statlig utbyggingsselskap som har ansvar for hele utbyggingen langs alle de tre aksene.

Dette mener leserne

Og Intercity-debatten ruller videre i sosiale medier. I kommentarfeltet i Nettavisen er det stort engasjement.

- NHO kan ikke regne. Bygg veier og sats på busser. De krever mindre plass, er mye mer driftssikre, kjører til der folk bor og er "gratis" i forhold. Togfiffen får heller ta belastningen med å gå de to trinnene opp busstrappa, skriver Kay Selseseth.

Ola Bekkelund har en annen tilnærming:

- Klart tog er framtida. Og da må det begynnes å arbeide nå, ikke når alt står i stampe, skriver han.

Si din mening om Intercity og jernbane mellom Oslo og knutepunktene Lillehammer, Halden og Skien i kommentarfeltet!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere