RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Tren i hverdagen

Sist oppdatert:
Er du lei av dyre treningssentere, eller å måtte gå til ett spesielt sted for å trene? Slik bringer du treningen inn i din hverdag.

(SIDE2:) Når skal du trene og hva skal du spise? Sjekk Cornelis' tips under.

Morgen

På morgenen forbrenner du best før frokost. Ved å legge inn en gåtur på 20-30 minutter før du begynner å innta mat forbrenner du mer og lettere enn du gjør ved å løpe over lengre tid senere på døgnet! Stå enten opp og gå deg en tur frokost, eller legg inn en spasertur til jobben og spis frokosten der! Ikke spis frokosten stående på kjøkkenet mens du stresser for å rekke jobben!

Fy-ord: Hvite baguetter og å spise stående

Lunsj

På vei til lunsj legger du inn siste forbrenning, og styrke av bein, før du inntar mat ved å droppe heisen på jobben, eller ved å legge lunsjen til et sted du må gå til!

Fy-ord: Taxi og heis

Les Cornelis sin blogg her

På jobb
Tøy og strekk på kroppen mens du jobber. Å være stillesittende, spesielt foran pc eller lignende, er skadelig for nakke, skuldre og armer. Er dette en del av din hverdag så legg inn lette tøyeøvelser av disse utsatte områdene, og prøv å variere sittestillinger ofte. Husk også at du bør gå og stå innimellom. En telefon kan faktisk tas stående!

Fy-ord: Å ikke bevege seg for annet enn mat eller drikke..

Ettermiddag
Etter jobben bruker du enten sykkel hjem eller du går mest mulig. Å bruke kroppen etter en lang arbeidsdag kan virke tungt, men frisk luft gjør godt for deg og etter en liten stund er trikk eller bil glemt. Begynn å ta tiden på deg selv og prøv å slå dine egne tider. Etter kort tid vil du kunne se at tiden hjem kanskje har blitt opp mot halvert, og det bare ved å konkurrere mot deg selv!

Å handle mat på vei hjem kan være en lur del av din vei mot bedre form. For det først er det lettere å tenke sunt hvis du handler på veien hjem når du allerede er i riktig modus etter gåturen. I tillegg vil det å bære noen tunge poser med mat hjem være med på å styrke dine armer og skuldre. Det er sunt å løfte litt hver dag!

Fy-ord: Å bruke bil til jobben, om man da ikke har veldig lang vei..

Kveld
Nå skal kroppen heles, og dette gjør du ved å ikke stresse kroppen for mye eller spise usunn kveldsmat. Du kan ta en økt med styrkeøvelser som for eksempel sit- og push-ups, men kroppen bør ikke stresses med for mange tanker om jobb eller lignende. Om mulig.

Ved siden av dette bør du ikke innta for mye karbohydrater sent på kvelden, etter rundt åtte, og et soyabasert proteinpulver kan også være et fint supplement.

Fy-ord: Å stresse med ting som skal/kan gjøres i morgen. Å spise mye veldig sent.

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere