RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Tren sammen med andre

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Side2s treningsteam får tips til hvordan de skal holde motivasjonen oppe.

(SIDE2): Side2s treningsteam er i full gang med sine spesialutviklede treningsprogram, men allerede etter én ukes trening sliter noen med å holde motivasjonen oppe.

Les bakgrunn for saken:
I form på 4 uker?
Effekt etter én ukes trening?

Les Side2s treningsteams treningsdagbøker:
Vibekes treningsdagbok
Linns treningsdagbok
Camillas treningsdagbok
Elins treningsdagbok
Guros treningsdagbok

Mange årsaker
Produktsjef og personlig trener, Atle Arntzen ved treningskjeden Elixia, mener det er mange årsakt til at man mister motivasjonen til å trene.

- Kjedelig trening er en av årsakene. Ofte kan trening med styrkeapparater oppleves som monotont og kjedelig. En annen årsak er at man trener alene. Trening med en personlig trener, kamerat, venninne, ektefelle og/eller gruppetrening bidrar til økt treningsglede for de aller fleste, mener han.

Det at man ikke ser resultater kan også føre til at man mister motivasjonen, og mange har problemer med å presse seg selv nok til å få de resultatene man ønsker.

- Det er vanskelig for folk flest å vite hva de skal gjøre for å trene mest effektivt og riktig. Mange mangler evnen, og viljen, til å pushe seg selv, og når resultatene uteblir faller motivasjonen kjapt, sier han, og legger til at ensidig trening også kan være en motivasjonsdrager.

- Den siste jeg vil nevne er for ensidig trening. Det at man ikke varierer nok med tanke på aktiviteter og intensitet.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

- Gjør aktiviteter du trives med
For å holde motivasjonen oppe, er det selvsagt viktig å drive på med aktiviteter som man trives med. Men foruten det, har eksperten flere tips på lager.

- Å trene sammen med noen andre, enten én til én eller med andre i en gruppe, gjør det også letter å holde motivasjonen oppe. Det kan også være en fordel å planlegge treningen din og gjøre nødvendige forberedelser for å få tilpasset treningen i en hektisk hverdag. Det er også viktig å få støtte fra familie og venner, sier han.

Hva er de vanligste unnskyldningene fra dem som«mister motivasjonen»?

- At de ikke har tid, det er for dyrt, det er kjedelig, man ser ikke noe forskjell på kroppen og mangel på resultater.

.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere