RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Trening viktigere enn kosthold

Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Du får resultatene langsommere, men i lengden lønner det seg, mener Yngvar Andersen.

(SIDE2): Du kjenner han fra Puls på NRK. Yngvar Andersen har hjulpet mange utrente mennesker med å komme i form og selv om et sunt kosthold er ekstremt viktig mener han at trening er desto viktigere.

- På sikt så er nøkkelen definitivt trening. Det å etablere gode treningsvaner gir deg resultater litt saktere enn om du legger om kostvanene, men jeg tror at ved å trene følger sunne kostvaner automatisk med på kjøpet.

Og det er derfor det er så viktig å etablere gode treningsvaner tidlig.

Må være obligatorisk aktivitet
- Folk som begynner å trene vil som regel bli kvitt de verste kostvanene i samme slengen. Jeg har jobbet med mange hvor akkurat dette skjer og selv om du ikke blir kvitt alle uvanene dine så blir det som regel en bedring. Er du storrøyker så kutter du kanskje fra 20 røyk til 10 røyk og er du en godtemoms så tror jeg ikke det første du gjør etter treningsøkta er å åpne en stor pose potetgull.

Men treningsvanene bør inn i hverdagen på et så tidlig tidpunkt som mulig. Og mer aktivitet i skolen er en hjertesak for Andersen.

- En times fysisk aktivitet hver dag må inn i skolene, og det må være obligatorisk. Det bør være bredde i den fysiske aktiviteten slik at barn får prøvd seg i ulike idretter. Selv om man ikke har ballfølelse eller syns det er gøy med fotball kan man være en rå klatrer. Dessuten er det ikke slik at de som ikke ikke er gode i fotball når de er 10 aldri kan bli det. Ser man på toppidrettsutøvere er det mange som ikke er blitt gode før de er mye eldre enn det.

For Andersen er opptatt av at barn ikke bør være overvektige og få muligheten til å ha en normalvekt.

- Det er rett og slett urettferdig å måtte starte livet med å være i dårlig form, da blir man stengt ute fra så mange arenaer. Trening i skolen er bra for det meste, for helsa til barn og unge, for læring, konsentrasjon og ikke minst får vi flere lykkelige mennesker. Det koster mye å tilby dette i skolene, men det må tråkkes til for å få resultater! I løpet av en 50 års-periode vil vi se at flere mennesker vil leve gode liv. Da er det verdt å bruke noen milliarder, jeg er nemlig sikker på at det vil lønne seg samfunnsøkonomisk å gjøre en storsatsing på aktivitet i skolen.

- Dessert hver dag
Selv spiser den personlige treneren og eieren av treningsstudioene «mykjemeir» dessert hver eneste dag.

- Jeg må bare ha noe søtt etter middag, så det unner jeg meg. Andersen trener heller ikke mer enn 3-4 timer i uka, men han beveger seg mye i tillegg til treningen. Vekta mi er stabil fordi jeg bruker like mye energi som det jeg får i meg.

- Man har et ulikt utgangspunkt også her, Ikke alle har mulighet til å trene så mye og derfor må man finne det som passer for en selv. Trener du tre ganger i uka så kan du uansett aldri få en «Hollywood-kropp», men du kan føle deg sprek og i form, og det er tross alt det viktigste.

Fedmeoperasjon eller ikke?
Den siste tiden har debatten dreid seg om overvektige unge og fedmeoperasjoner. Kari Jaquesson har kommet med noen friske innspill i debatten der hun blant annet har hevdet at helsetjenesten bør gripe inn der foreldre ikke klarer å gi barna gode nok kostvaner.

- Jeg tror overvekt blant barn og unge er et sammensatt problem. I mange tilfeller er foreldrene også overvektige og barna får ikke muligheten til verken å tilegne seg gode kostvaner eller etablere rutiner for trening fordi foreldrene ikke orker. Vi ser at klasseskillet blir større og nettopp derfor er aktivitet i skolene enda viktigere enn før, sier Andersen.

Andersen mener en slankeoperasjon kan være riktig i noen tilfeller, men selv om noen har ulike sykdommer som kan påvirke vekten så mener han at de fleste kan bli slanke nok til å ha god helse.

- Det viktigste er å jobbe med å være fornøyd med seg selv. Vi er alle skapt ulikt fra naturens side og se bare på Marit Bjørgen og Therese Jordhaug. De spiser sikkert omtrent det samme, treningsmengden er nok omtrent lik, men den ene er veldig slank og den andre er kraftigere med større muskler. Vi er bygget forskjellig og det er bare slik at ikke alle kan få ratata-mage, for eksempel. Mange kvinner har lår og rumpe og uansett hvor mye de trener så har de fortsatt mye muskulatur der.

- Du kan ikke få til det du vil
- Det høres kanskje forferdelig ut, men du kan ikke få til det du vil. Det er begrensninger og du kan ikke forvente at alt kan skje. Jo høyere nivå du trener på dess flere begrensninger vil du ha. Det er bare slik at noen ting kommer lettere for noen og enkelte har en genetikk som egner seg bedre for noen idretter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere