- Tro mot vårt konsept

Avisene beveger seg inn på Se og Hørs marked. Se og Hør går inn på avisenes domene, mens Her og Nå forblir tro mot sitt konsept. – Vi skal fortsatt være et ukeblad, sier redaktøren.

20.06.08 11:05

Som et svar på avisenes stadige satsing på kjendisstoff, gjennomfører Se og Hør sin største endring noensinne. Ukebladet legger om til to utgivelser i uken, endringer som er et resultat av flere års utviklingsarbeid

- Konkurransesituasjonen i mediemarkedet er endret og betydelig skjerpet, både fra fjernsyn og aviser. De store løssalgsavisenes tilnærming til Se og Hør-produktet – mer konkurranse om nyhetene, leserne, annonsene, heter det i en melding fra Se og Hør-forlaget som en forklaring på omleggingen.

Hos konkurrenten Her og Nå skjelver de ikke i buksene over frekvensøkning og prisnedgang.

- Vi fortsetter som vi stevner. Vi har blitt Norges tredje største ukeblad på å skrive nyheter om kjendiser og kongelige og ha en omfattende TV-guide. Vi har ingen planer om å legge om etter dette, sier ukebladets sjefredaktør Rino Rådahl.

En av omleggingene i landets største ukeblad er å satse på enda mer samfunnsstoff og forsterke sin nyhetsjournalistikk, med fokus på helsepolitikk og krim.

- Jeg registrerer at de utvider konseptet og kaller seg selv avis. Det er mange andre som dekker samfunnsdebatten på en bra måte. Vi kommer til å fortsette som ukeblad og skrive om kjendiser og kongelige, sier Rådahl til Propaganda.

Samtidig med at landets største ukeblad legger om driften til to utgivelser i uken, setter de også ned prisen. Det er en konsekvens av de avgiftmessige endringer som inntreffer. De definerer seg som avis og slipper på den måten moms. Om prisnedgangen har noe å si for Her og Nå, synes Rådahl det er vanskelig å si noe om.

- Det er vanskelig å spå noe om, men jeg tar det som en kompliment, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.