*Nettavisen* Nyheter.

- Tviler på GKs troverdighet

Geelmuyden.Kiese kåret Høyre til valgkampvinner, samtidig som de jobber for partiet. PR-rådgiver Jarle Aabø mener det er tvilsomt av byrået og sår tvil om troverdigheten til kåringen.

20.06.08 11:04

Geelmuyden.Kiese mener Høyre gjorde den beste valgkampen, samtidig som de har partiet på kundelisten.

– Det var en bitte liten jobb som vår redaksjon gjorde. Det var en liten jobb. Jeg har ikke jobbet med det i det hele tatt, forklarer Gunnar Mathisen, ansvarlig for kåringen. Han legger til overfor Propaganda at de gjorde en jobb for Bærum Høyre.

Ikke alle er derimot enig i at det er helt uproblematisk for GK å gjøre en liten jobb for Høyre, samtidig som de kårer partiet til valgkampvinneren. Informasjonsrådgiver Jarle Aabø i PR-byrået Aabø & Co. mener det er grunn til å stille spørsmål om denne kåringen og GKs dømmekraft.

- Dette åpner for at GKs troverdighet og motiver kan trekkes i tvil. En slik tvil er skadelig for GK, sier han og legger til at slike saker også skader bransjen som sådan.

Aabø er også forundret over at GK håndterer denne saken ved å skylde på at oppdraget for Høyre var "bitte lite".

- Patetisk og lite troverdig, sier Aabø.

Han mener at det er utopisk å tro på vanntette skott mellom ulik avdelinger internt i byråene i denne bransjen.

- Jeg har ikke tro på chinese walls i denne yrkesgruppen. Det vil ikke fungere. Hvordan skal man forhindre at folk snakker sammen. Og det kan heller ikke være ønskelig hvis man betrakter alle interne ressurser som kvalitetsleverandører i forbindelse med kundeoppdrag, sier han.

GK har tatt sin første jobb for et politisk parti under nettopp denne valgkampen, med å lage en brosjyre som ble delt ut til husstandene i Bærum. Tidligere har byrået sagt nei til politiske partier som kunder, fordi de definerer seg som et strategisk PR-byrå og hos de politiske partiene legges de store strategiene på landsmøtet, ikke hos byrået. Seniorrådgiver Gunnar Mathisen sa til Propaganda i går at byrået nå er i ferd med å revurdere denne praksisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.