RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vi har bare fått skryt for den jobben som er gjort

KOLLAPS: Den sørgående brua på E18 i Holmestrand kollapset mandag ettermiddag, og så da slik ut etter kollapsen. Broa ble bygget av Veidekke i 1998.
KOLLAPS: Den sørgående brua på E18 i Holmestrand kollapset mandag ettermiddag, og så da slik ut etter kollapsen. Broa ble bygget av Veidekke i 1998. Foto: Rune Folkedal (Drammens Tidende)
Sist oppdatert:
Entreprenøren sier den kollapsede brua har blitt jevnlig inspisert.

Mandag ettermiddag kollapset fundamentet under Skjeggestad bru på E18 i Holmestrand.

Broa ble bygget i 1998, og i 2001 ble den tatt i bruk.

Det var Veidekke som bygde den sørgående brua som nå har kollapset på oppdrag fra Statens vegvesen, mens Vegvesen produksjon (Mesta) bygde den nordgående brua.

- Foreløpig er det ikke noe særlig vi får gjort der. Geologene må få gjøre jobben sin og finne årsaken, og så stiller vi selvfølgelig opp med det vi kan overfor Statens vegvesen, sier kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke.

Les også: Ingen godkjente jobben ved E18-brua

- Ingen konstruksjonsfeil
Dieset påpeker at det trolig ikke er noe som var feil med selve brua.

- Det er ingenting som tyder på at det er noen feil ved selve konstruksjonen. Man må finne ut hvorfor det har rast, sier han.

Et stort ras har nemlig gått under brua, og geologer jobber tirsdag med å kartlegge de ustabile leirmassene som har rast ut.

Raset har en bredde på om lag 100 meter.

- Vet dere noe mer om årsaken til kollapsen?

- Det er alt for tidlig å si, det blir ren gjetning. Vi kan ikke spekulere i hvorfor dette har skjedd før de har gjennomført sine undersøkelser, sier Dieset.

Les også: Har fått ville forslag for å løse bru-problemet
Les også: Her blir det omkjøring i lang tid

- Vi har bare fått skryt
Kommunikasjonssjefen forteller at de bare har fått skryt for sitt arbeid.

- Denne broa har blitt jevnlig vedlikeholdt og inspisert. Vi har tvert imot bare fått skryt for den jobben som her er gjort så langt, sier han.

Oppdragsgiver var Statens vegvesen, og selve brua ble prosjektert av SCC Abel Engh/Scandiaconsult.

- Hvor lang tid vil det ta å bygge opp igjen brua?

- Det er det nok alt for tidlig å si noe om, om det kan rettes opp, stabiliseres og brukes det som er der, eller om det må ned, sier han.

Les også: Bulldoser og grunnforhold kan gi svar på brukollaps
Les også: E6-bru kollapset: – Vi tør ikke fjerne bilene

- Grunnen har sklidd ut
Heller ikke Statens vegvesen tror det var noe galt med selve brua.

- Det er ingenting som tilsier at det er noe galt med brua eller brukonstruksjonen, men at det er grunnen rundt fundamentet til brua som har sklidd ut, sa Vegvesenets avdelingsdirektør, Ingunn Foss, på en pressekonferanse ved Skjeggestad bro tirsdag formiddag.

Folk som bor i nærheten forteller om stor trafikk med dumpere til og fra rasstedet under Skjeggestadbrua de siste månedene. En bulldoser som jobbet under brua, ble tatt av skredet like ved brufundamentene mandag ettermiddag, skriver Tønsbergs Blad.

- Nå regner vi stabiliteten på den nærmeste søylen og sjekker bærekapasiteten på den for å undersøke om det er trygt å bevege seg ut på brua, sier Foss. Det er uaktuelt å fjerne bilene som står fast på brua før Vegvesenet er helt sikre på at søylekonstruksjonen er stabil, sa Foss.

Det er skiltet omkjøring sørfra via Holmestrand sentrum. De som kommer nordfra fra Oslo og Drammen, må kjøre fylkesvei 35 og kommer ut via Tønsberg.

- Det er bestilt en borerigg som i ettermiddag skal undersøke grunnen nøye og bore for å finne dybden i fjellet og sjekke ut materialegenskapene der, sa avdelingsdirektøren.

Det er for tidlig å si om bulldoseren som jobbet ved brua, kan ha utløst raset, påpekte Foss.

- Får bedre svar i dag
Sendere tirsdag vil vegvesenet trolig få bedre svar.

- I løpet av dagen vil vi ha bedre svar både på årsak og konsekvens, og hva som må gjøres, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens Vegvesen til Nettavisen. 

Han forteller at det nå pågår et arbeid på flere felt.

- Det viktigste nå er å finne årsaken, hvordan dette kunne skje. I tillegg jobbes det beinhardt med å lage gode omkjøringsmuligheter. Det er naturligvis en utfordring siden dette er en europavei og en hovedfartsåre gjennom området, sier Vinje.

- Hvor lenge tror dere veien blir stengt?

- Hvor lenge det blir stengt vil vi først ha klarhet i når dagens undersøkelser er gjort, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere