*Nettavisen* Nyheter.

- Vi har de fineste klærne

Nåløyet 2009 gikk til designmerket FIN for vårkolleksjonen «Nasturtium». Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Det var merket FIN som vant Nåløyet 2009 når Oslo Fashion Week åpnet i operaen mandag.

09.02.09 23:57

(SIDE2): Det ble en FIN kveld i operaen da magasinet HENNE delte ut moteprisen Nåløyet for sjette år på rad, under åpningen av Oslo Fashion Week. Prisen gikk til merket FIN, med sjefsdesigner Per Åge Sivertsen i spissen, for vårkolleksjonen «Nasturtium».

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Satser på Norge
- Vi satset på det store utland først, og er etablert i blant annet USA, England og Frankrike. Det er derfor ekstra hyggelig å vinne nå som vi fokuserer mer på det norske markedet, sa FINs Nikolai Christiansen Perminow til Side2 etter at seieren var i boks.

Fra mars kan du kjøpe vinnerkolleksjonen på Voga.

Les: På catwalken for feminisme

- Vi syntes vi fortjente å vinne. Vi har det beste konseptet og de fineste klærne, sa Perminow.

Kate Moss
Merket er allerede kjent i utlandet, og Kate Moss har blitt sett i en bikerjakke designet av FIN. Også Kate Bosworth og Keira Knightley eier FIN-klær.

Les mer om mote her

Sterk konkurranse
FIN stilte i konkurranse med flere profilerte norske designere, inkludert Tinah, Iselin Engan, TSH, Leila Hafzi og Nina Skarra.

Juryen la vekt på at FIN utelukkende bruker økologiske materialer, og har tro på at merket kan lykkes både på det norske og europeiske markedet.

Les: Frykter ikke motekrise

Juryen ble ledet av Bjørn Bruun, kreativ leder for det danske suksessmerket Bruuns Bazaar, som også delte ut prisen. Ellers bestod juryen av moteansvarlig i HENNE, Lisbeth Guldbrandsen, fotograf Isabel Watson, stylist Linda Wickmann, daglig leder i Freudian Kicks, Stian Grimsæth, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge, Siri Bjerke, fjorårets Nåløyet-vinnere Admir Batlak og Charlie Selvig og artisten Samsaya.

- Favner bredt
Bjørn Bruuns sa fra scenen at FIN treffer tidsånden med sin enkle, avslappede look og økologiske tilnærming og at kolleksjonen er helhetlig og favner bredt.

Les: Moteukas billigste

- Stilen signaliserer en moderne, avslappet eleganse og har en skandinavisk coolness over seg. Fargene er nedtonede, med innslag av varm oransje og kjølige pasteller. Plaggene har klassiske detaljer som er brukt på en ny måte. Det er lagt vekt på at de økologiske stoffene skal gi luksusfølelse: økologisk bomull, denim og bambus samt villsilke.

13 land
Motemerket FIN ble startet av gründerne Nicolai Herlofson, Eivind Pytte Ødegård og Nikolai Perminow - og de presenterte FINs første kolleksjon under Oslo Fashion Week i 2007. Økologi og etisk design er viktige grunnpilarer i FINs filosofi - og klærne deres selges nå i 13 land.

- Prisen er en super anerkjennelse og viktig drahjelp. Timingen er også perfekt, ettersom vi gjør en satsing i Norge denne sesongen, sier sjefdesigner i FIN, Per Åge Sivertsen i en pressemelding fra HENNE. Sivertsen er designutdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, og har jobbet som sjefdesigner i FIN siden januar 2008.

Side2 følger Oslo Fashion Week – vi gir deg visningene, kjendisene og moten på moteuka!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag