RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vi har som regel ikke tid til å gå på do i det hele tatt i rushtida

Foto: Henrik Arneberg (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Arbeidstilsynet mener det er uverdig at at flere hundre bussjåfører er nødt til å dele på to utedoer.

Nettavisen skrev i forrige uke at flere hundre bussjåfører tvinges til å dele på to utedoer på Oslo Bussterminal, som daglig har mer enn 1000 avganger.

Stridens kjerne bunner i en stor uenighet om hvorvidt bussjåførene skal få gjøre sitt fornødne innendørs eller utendørs, uten at passasjerene blir forsinket.

Les også: Vil nekte deg å stå på bussen

- Elendige arbeidsforhold
Etter at saken ble publisert har Nettavisen vært i kontakt med flere sjåfører som forteller om kritikkverdige arbeidsforhold.

- Forholdene er elendige. Vi har som regel ikke tid til å gå på do i det hele tatt i rushtida. Vi kan ofte sitte sammenhengende i mer enn fire timer i strekk. Selve toalettene i sjåførbua er ok, men den er i annen etasje i bussterminalen, og det tar minimum fem minutter å gå fram og tilbake til bussen, i tillegg til det man trenger å gjøre på do. Derfor bruker man utedoene, men de er skitne, lukter ille og har ikke tilgang til ferskt vann. Tidligere brukte jeg som regel bakdekkene på bussen, selv om passasjerer og forbigående kunne se meg, sier en bussjåfør som ønsker å være anonym til Nettavisen.

Sjåføren forteller at han ofte sitter stresset bak rattet på grunn av dosituasjonen.

- Når man ikke kommer seg på do før en avgang kan du jo tenke deg hvordan det er å sitte tissetrengt på E18 i stillegående kø, vel vitende om at du ikke kan gå på do før du kommer til endestasjonen. Det skaper stress og er nervepirrende for sjåføren, sier han.

TIPS ELLER INNSPILL TIL DENNE SAKEN? Kontakt Nettavisens journalist: Henrik.Arneberg@Nettavisen.no

Hovedverneombud Lars Sæther i Unibuss og Leif Arne Myhre som er hovedtillitsvalgt i samme selskap mener toalettforholdene for sjåførene er uverdige.

Begge syns det er kritikkverdig at Ruter, som har om lag 700 daglige avganger fra bussterminalen, ikke legger til rette for at de kan benytte toaletter innendørs.

Arbeidstilsynet: - Uverdige forhold
Avdelingsleder Erik Beck i Arbeidstilsynet syns det høres ut som bussjåførene er satt i en håpløs situasjon.

- Toalettforhold er viktig, spesielt for en yrkesgruppe som har ansvar for såpass mange mennesker. Ifølge arbeidsmiljøloven skal en arbeidsplass blant annet ha passende antall toaletter, og de skal være atskilt for kvinner og menn. Dette er et krav til både arbeidsgiver og utleier av arbeidslokaler, sier han.

Beck forteller at Arbeidstilsynet vurderer om de skal følge opp saken.

- Det som kommer fram er at bussjåførene syns situasjonen er håpløs for dem. Da er det viktig at arbeidsgiver, utleier av lokalene på Oslo Bussterminal og Ruter sikrer at de får en skikkelig arbeidssituasjon. Disse forholdene kan karakteriseres som uverdige, sier han.

Kristin Øyen i Trygg Trafikk mener bussjåførene må få et toalettilbud som garanterer at sjåførene ikke er ukonsentrerte når de er på jobb.

- Det er viktig å unngå situasjoner der bussjåførene blir ukonsentrerte, og dermed kan skape farlige situasjoner. Og med det store skadepotensialet ved en bussulykke er det alvorlig. Forholdene som beskrives bør endres av transportselskapene, sier Øyen.

Terminalsjef: - Godt nok
Terminalsjef Terje Lysthaug i Akershus Kollektivterminaler mener fortsatt at sjåførene har et godt nok WC-tilbud.

- Vi har offentlige toaletter i 1. etasje og sjåførtoaletter i 2. etasje. I tillegg har vi toalettene utendørs.

Har dere egne toaletter for mannlige og kvinnelige sjåfører?

-Nei, men dersom det er ønskelig forandrer vi det gjerne.

- Så tilbudet innendørs er godt nok, men sjåførene har ikke tid til å bruke det?

- Det kan jeg ikke kommentere. Dette er må du ta med selskapene, sier Lysthaug.

Ruters informasjonssjef Gry Isberg forteller at de reagerer sterkt på bildene av de skitne utedoene. Likevel kan hun ikke garantere at sjåførene får tid til å benytte toalettilbudet innendørs.

- Dessverre er det slik at enkelte av anbudene vi har inngått tidligere ikke har kontraktfestet minimum oppholdstider for sjåførene. Dette kan vi ikke forandre på i ettertid, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere