- Vi har stadig pågang fra folk som ikke orker å vente

Foto: Volvat Medisinske Senter

Pasient mener det offentlige bør betale regningen på 14.000 kroner fra det private legesenteret.

28.02.13 21:37

(SIDE2:) De private helsetjenestene melder om vekst hvert eneste år. De lever til dels av lange køer i det offentlige helsevesenet.

- Vi får flere pasienter, og øker både omsetning og resultat, ved at mange pasienter ikke har tid til å vente lenge på legevakten, eller vente ukesvis på en konsultasjon hos en spesialist eller en operasjon. Tid er mangelvare for mange i dagens samfunn, og “tid er penger” for folk flest, sier leder for allmennavdelingen ved Volvat i Oslo, Björn Gillhagen.

Stadig flere pasienter
Volvat Medisinske Senter AS startet opp i 1985 og var den første private leverandøren av helsetjenester i Norge. De har i dag klinikker i Oslo, Bergen, Hamar og Fredrikstad. De tilbyr blant annet allmennlegetjenester, spesialister, operasjoner og legevakttjeneste. Tilsammen har de årlig rundt 220 000 pasientkonsultasjoner, og rundt 5000 operasjoner.

- Volvat har stadig økende pågang av pasienter som ikke kan eller vil vente i stadig lengre offentlige helsekøer, sier Gillhagen.

Også Aleris Helse AS, som er Norges største private leverandør av helsetjenester, har opplevd en kontinuerlig vekst og økende pasienttall siden oppstarten for 15 år siden.

- Utgangspunktet var et økt behov i befolkningen for å få rask time hos lege og kort ventetid for operasjoner, sier administrerende direktør Grethe Aasved.

Aleris har i dag rundt 100.000 pasientkonsultasjoner og utfører årlig mellom 15 og 20.000 operasjoner.

- At våre pasienter velger oss er en kombinasjon av kort ventetid, meget erfarne leger og topp moderne medisinsk teknisk utstyr, mener Aasved.

Vil bidra mer i offentlig regi
Selskapet startet først opp med allmennlegetjenester og konsultasjoner, men utvidet raskt med å tilby kirurgi i tillegg. Her utføres også operasjoner på vegne at det offentlige helsevesenet. Omsetningen er nær 50% fra offentlige kontrakter og 50% fra privatbetalende og helseforsikring.

- Men slik situasjonen er nå, øker vår omsetning innen privatmarkedet mer enn den offentlige. Dette er nok et resultat av økende ventetider i det offentlige, og vi skulle gjerne ha bidratt mer i offentlig regi, understreker Aasved.

Hun peker på at flertallet av pasientene som kommer til dem har de samme diagnosene og behovene som pasienter som ivaretas i det offentlige.

- Et godt eksempel på dette er vårt kreftsenter, som i all hovedsak tar imot pasienter som betaler selv på grunn av mangelfullt diagnostikk-tilbud i det offentlige, sier Aasved.

- Vi ønsker å bidra til bedre helsetilbud
Björn Gillhagen i Volvat sier de kun er og skal være et alternativ og supplement til det offentlige helsesystemet.

- Vi ønsker bare å bidra til best mulig helsetilbud i Norge. Det er noe alle tjener på, enten man får rask hjelp på Volvat eller kommer raskere til behandling i det offentlige systemet, som da får avlasting, sier han.

Mads Bjerke i markedsavdelingen hos Volvat peker på at også de gjerne skulle tilbudt flere tjenester på oppdrag fra det offentlige systemet.

- Vi ønsker å fungere som en avlastende ressurs, som fokuserer på tilgjengelighet, kort ventetid og høy kvalitet i alle ledd, understreker Bjerke.

90 uker ventetid
En av mange som har benyttet seg av Volvats tjenester er Kari Kjøniksen. Hun hadde fått en større kul på håndleddet, og fastlegen henviste henne derfor til ortopedisk avdeling på Ullevål universitetssykehus. Etter et par uker mottok hun et brev fra sykehuset, der det sto at hun kunne forvente å få en innkalling til forundersøkelse rundt seks måneder senere. I tillegg kom ventetiden på selve operasjonen, som på den tiden var 64 uker.

Kari tilbringer hele arbeidsdagen sin foran en PC der hun bruker datamus. Til tider var smertene i hånden sterke.

- Men siden jeg syntes det var for dumt å bli sykmeldt for en sånn liten ting, valgte jeg å gå på jobb til tross for ubehaget. Det gikk med endel ibumetin i den tiden, sier hun til Side 2.

Slapp køen for 14 000
Etter to måneder orket hun ikke vente lenger. Hun henvendte seg derfor til Volvat, og fikk konsultasjonstime hos kirurg to dager senere. De hadde ingen ventetid, og Kari fikk operert bort kulen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Totalkostnaden kom på vel 14 000 kroner som hun måtte betale fra egen lomme. Hun understreker at hun ikke synes det er en dyr pris for en operasjon.

- Men jeg synes det er dyrt med tanke på at dette er noe jeg allerede har betalt over skatteseddelen. Jeg mener det er noe jeg burde slippe å betale, sier hun.

Hun forstår at det offentlige helsevesenet må prioritere de mest alvorlig syke pasientene.

- Men da synes jeg man burde kunne få utført operasjonen privat, og så få igjen pengene, sier hun.

Kari prøvde å få trukket fra utgiften på skatteligningen, men dette ble avvist.

- Det var jo snakk om en nødvendig operasjon for at jeg kunne fortsette å jobbe, ikke bare noe kosmetisk, sier hun.

Helse- og omsorgsdepartementet har i denne omgang ikke villet si noe om at stadig flere pasienter benytter seg av de private helsetjenestene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: private

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag