*Nettavisen* Nyheter.

Friske meninger

- Vi i MDG skylder redaktørene Gunnar Stavrum i Nettavisen og Trygve Hegnar i Kapital en stor takk

Ikke lenger el(ite)sykler:

Einar Wilhelmsen, leder for Oslo MDG, retter en stor takk til to av landets mest profilerte redaktører. Foto: MDG

Deres harselas over støtteordningen der vi gjorde det mulig for folk flest å skaffe seg elsykkel - har gjort elsykkelen vanlig.

Av Einar Wilhelmsen, leder for Oslo MDG og tredjekandidat til bystyret

All oppmerksomheten de skapte la grunnlaget for de siste årenes fundamentale endring i måten oslofolk kommer seg rundt i byen på.

For i 2016 var en elsykkel en dyr affære. Tilgjengelig for de med god råd, eller med så stort miljøengasjement at de var villige til å betale likevel. For å bøte på dette, innførte Miljøpartiet de Grønne og det rødgrønne byrådet i 2016 en støtteordning for elsykler i Oslo.

Harelas og masse oppmerksomhet

Vi satte fem millioner i potten, og delte ut støtte på inntil 5000 kroner i bidrag til kjøp av elektrisk sykkel. Det var nok til å skaffe oss harselas og masse oppmerksomhet. Spesielt fra Hegnar og Stavrum.

Støtteordningen vår klarte ikke å sette elsykler under alles rumper, men med god hjelp fra Gunnar Stavrum og Trygve Hegnar havnet de på alles lepper.

Støtten var begrenset til 20 prosent av totalkostnaden. For å få 5000 kroner i støtte måtte du ut med 20.000 fra egen lomme, så det var ikke slik at folk flest fikk råd til elsykkel over natta i 2016.

Elsykkel-salget doblet seg

Likevel doblet salget av elsykler seg. Men først etter at antallet avisartikler som nevner elsykler økte med 50 prosent det året. Med hjelp fra redaktørene klarte vi å gjøre elektriske sykler kjent for folk flest.

Interessen økte og markedet reagerte. Da skjer det som vanligvis skjer:

Økt etterspørsel gav større marked, flere produkter å velge i, og lavere pris. I dag reklamerer sportsbutikkene for fine elsykler på tilbud, til priser i nærheten av vanlige sykler.

Åpner hele byen for flere

Fra å være et elitefenomen har elsykkelen blitt et vanlig innslag i bybildet. Elsykling er sunt, effektivt og praktisk. Motoren nuller ut motbakkene og åpner hele byen for flere.

De siste årene har el-lastesyklene også gjort sitt inntog. De har latt folk bytte ut bilen når de henter unga, handler eller leverer ting i arbeidet sitt. Den er nok en viktig faktor når andelen husholdninger i Oslo som ikke har bil har økt de siste årene, til hele 36 prosent. Og kanskje aller mest gledelig for oss med grønt hjerte, det er plass til både unger, telt og enorme picnic-kurver på tur i marka.

Kjære redaktører

Men lastesykler er fortsatt kostbare, og de er fortsatt for lite kjent.

Kjære Stavrum og Hegnar. Hvis vi innfører støtteordning, kan dere love å harselere og kjefte slik at vi virkelig kan få gjort el-lastesykkelen kjent for folk flest også?

Tusen takk for samarbeidet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag