RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vi kan gjøre bedre enn «Killzone 2»

(Guerilla Games)
Sjefprodusent Steven Ter Heide snakker om utviklingen av «Killzone 3»

25. mai 2010 oppfulgte Sonys playstationsjef Jack Trettons løfte fra mars, og offentliggjorde at «Killzone 3» er under utvikling til PS3.

Nylig ble spillet vist frem til spillpressen i USA. Den offisielle bloggen til Playstation har publisert et ti minutter langt videointervju med sjefprodusent Steven Ter Heide i Guerilla Games, hvor han snakker om utviklingen, forbedringer, variasjon og tilbakemeldinger fra spillerne.

- Vi startet utviklingen av «Killzone 3» rett etter lanseringen av «Killzone 2». Teamet var i siget, og vi følte at det var veldig mange ting vi kunne gjøre bedre enn i «Killzone 2», sier Heide til nettsiden.

Heide forklarer at teamet hadde jobbet med mange ideer til som de ikke rakk å få med i «Killzone 2», men som vil bli en del av oppfølgeren.

- Det er alltid en del som blir liggende igjen på gulvet i redigeringsrommet. Så mye av det du kommer til å se i «Killzone 3» er ting som vi har lekt med i lang tid. Ting som for eksempel Jet Packs. Vi har også fått mye tilbakemeldinger fra spillere på ting som vi trenger å forbedre i forhold til «Killzone 2», og dette mater vi inn i «Killzone 3», sier Heide.

Se «Killzone 3»-intervjuet:

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Administrerende direktør Herman Hulst i Guerilla Games understreker i et tidligere intervju med den offisielle playstationbloggen i Europa betydningen av spillernes tilbakemeldinger på «Killzone 2».

- En generell respons på «Killzone 2» var at spillet hadde for mange «korridorer». Vi må tilpasse dette vel vitende om at mange samtidig likte spillestilen. Vår plan for å løse det dilemmaet med enorme variasjoner i hvordan du kan spille «Killzone 3». Allerede fra starten vil vært brett ha sin egen følelse, forklarer Hulst.

Luftkamper

Sony bekrefter at spillere vil få fly med jetmotorer på ryggen i «Killzone 3». Brettet som er vist frem til pressen finner sted i et arktisk landskap og viser hvordan jetmotorene fungerer - både for spilleren og fienden - såkalt Jetpack Troopers.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jetpacks fungerer som et unormalt stort hopp som sender deg langt opp i luften. I luften bruker du støtmotorer for å bevege deg fremover før du blir nødt til å lande igjen.

- Med luftkamper trenger man naturligvis mye mer plass. De store områdene i «Killzone 3» gjorde det mulig å inkludere denne typen fiender, sier Hulst.

Bekrefter flerspiller

Guerilla Games har ikke avduket detaljer rundt flerspilleren i «Killzone 3», men Hermen Hulst bekrefter at en solid porsjon av spillets utvikling er viet flerspilleren.

- Vi omtaler flerspilleren som «den andre halvdelen av spillet», og med det mener vi at flerspiller er like viktig for oss som enspilleren. Nøkkelpersoner er involvert på dette området, og jeg kan love virkelig innovasjon. Akkurat nå ser vi på all tilbakemeldingen fra «Killzone 2», spesielt rundt tilgjengelighet, sier Hulst.

«Killzone 3» utvikles eksklusivt til PS3. I skrivende stund er slippdato ikke annonsert.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere