RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Privat

- Vi læres opp til å ljuge og spille på frykt

Sist oppdatert:
Tidligere selger i Sector Alarm sa opp jobben etter kort tid. Les hvorfor.

NA24 publiserte i forrige uke to artikler om salgsmetodene hos landets største sikkerhetsselskap Securitas Direct.

Les mer i artiklene: - Skremte med Utøya og «ønsket god natt» og Ålesleipt triks fra sikkerhetskjempe

Leserreaksjonene har vært sterke og mange, noe som ikke minst kommer fram av et stort antall leserkommentarer og eposter til NA24.

Det viser seg at det langt fra bare er Securitas Direct som driver etter tvilsomme metoder.

- Skulle spille på frykt
En tidligere og en vordende selger fra Sector Alarm står i dag frem i NA24 med sine historier. I 2010 var Erik Monsen på opplæring hos Sector Alarm.

- Jeg husker opplæringen godt, sier Erik Monsen til NA24 og fortsetter:

- Vi fikk beskjed om å minst få tre nei før vi skulle ta foten ut av døren. Salgstaktikkene var noe av det mest kleine jeg har hørt, gikk bare på frykt, skulle spørre om folk ikke var glad i barna sine, fortelle om nærliggende branner og dødsfall. Og alt dette midt i juletiden, forteller Monsen.

Sa opp etter to timer
Han følte det verste var måten selgerne trengte seg inn i folks hjem på¨.

- Det føltes forferdelig ubehaglig. Folk satt å ammet, spiste middag, men vi fikk beskjed om å bare gå inn å kjøre på med fryktpropaganda. Fikk høre at noe av det beste vi kunne møte på var eldre forvirrede mennesker. De skrev ofte under på dyreste avtalen uten å ha peiling på hva det var, forteller Monsen.

Etter to timer som dørselger kastet han inn håndkleet.

- Jeg sendte en oppsigelse på SMS til sjefsselgeren for å kunne fortsette julen med god samvittighet, sier Monsen.

Fikk beskjed om å ljuge
Vordende selger Theodor Boehlke forteller en lignende historie.

- En dag i april i år var jeg på intervju hos Sector Alarm. Personen jeg møtte var ung og hyggelig og Intervjuet startet vel som intervjuer flest. Etter en liten stund begynte jeg å føle at dette hørtes noe guffent ut. Ja, det var dørsalg, noe jeg ikke var lysten på, men som et springbrett, tja, hvorfor ikke? Men følelsen om at det virket litt guffent var mer enn bare det. Etter en kort stund ble jeg helt tatt på sengen og forsto hva som var guffent når han begynte å spørre om jeg var en god skuespiller, for det krevdes for å være en god selger. Okay, tenkte jeg. Stemmer nok det, til en viss grad, sier Boehlke.

Intervjuet fortsatte.

- Jeg ble satt ut da intervjueren sa at jeg måtte ljuge for å skape en relasjon til kunden. Om en kunde takker nei fordi noen i familien akkurat har dødd og det er mye trist som må ordnes, måtte jeg spille med og fortelle at jeg også hadde hatt noen i familien som hadde dødd nylig, sier han.

Boehlke ble forskrekket og spurte intervjueren om han tullet.

- Han så på meg dønn seriøs og sa "Nei", han tullet ikke. Jeg takket pent for meg og sa denne jobben ikke var noe for meg og fortet meg ut derfra.

Ser svært alvorlig på saken
Nasjonal salgssjef i Sector Alarm Jonas Ovesen ser svært alvorlig på det som kommer frem.

- Jeg vil først og fremst si at dette er svært uheldig for hele bransjen og at Sector Alarm tar dette meget seriøst. Opplæring og kursing av våre selgere og salgssjefer er essensielt for at de skal kunne gjøre en god jobb, sier Ovesen til NA24.

Selskapet gjennomfører flere salgsmoduler gjennom hele året og alle nyansatte sendes til hovedkontoret i Oslo for å delta på et introduksjonskurs.

- Vi ønsker å sikre at alle ansatte får grunnleggende opplæring om produkt, salgssamtalen og kunnskap om selskapets verdier, sier han.

Ofte første erfaring med arbeidslivet
Ovesen peker på at bransjen preges av relativ høy turnover og for mange unge mennesker er salgsjobben den første erfaringen med arbeidslivet.

- Vi prøver å tilrettelegge oppstarten i selskapet på best mulig måte for alle nye, og de siste kommentarene i media bevitner om at dette er veldig viktig, sier en åpenhjertig Ovesen.

Svikt i rutiner
Når det gjelder historien til Erik Monsen har han følgende kommentar:

- Denne selgeren i Bergen ble ansatt 1. desember 2010 og sa selv opp via tekstmelding etter to timer samme dag. Vanlig prosedyre er at nye selgere alltid skal gå sammen med en salgssjef eller en erfaren selger. Dette har tydeligvis ikke skjedd her, og jeg har tatt saken videre med lokal salgssjef i Bergen, sier Ovesen.

Ikke forenlig med egne verdier
Han kommenterer også saken med Theodor Boehlke.

- Dersom Boehlkes historie er riktig tar jeg sterk avstand fra måten han er blitt behandlet på. Fremtoningen av hvordan vi opptrer på dør er overhodet ikke forenlig med våre fremgangsmetoder og verdier, sier Ovesen.

Han understreker at Sector Alarm, etter NA24s artikler, vi sette enda større fokus på oppløring.

- Vi vil gjøre vårt ytterste for å sikre at dette skjer på en skikkelig måte. Jeg håper uansett våre eksisterende og potensielle kunder ikke dømmer hele selskapet basert på disse to kommentarene, sier Ovesen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere