RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vi prøver å smyge inn det intime

Foto: Elin Reitan (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Men mange klemte hverandre på feil sted.

BISLETT/(Side2): Den siste tiden har effektive og ukompliserte treningsøkter vært ettertraktet vare, og treningssentrene har sørget for å tilfredsstille etterspørselen ved å tilby 30 minutter lange timer som lover fullverdig og enkel trening.

Som en motpol til den mer basiske treningen lanserer nå SATS-kjeden det de omtaler som en tøff treningstime, som er direkte inspirert av hvordan en kampsportutøver trener for å bli best når det gjelder.

- Vi følte at siden det er så hett med kampsport, og en litt mer skitten form for trening, så ville vi introdusere en kampsportstime som ga medlemmene litt av den samme følelsen man får når som kampsportsutøver, sier svenske, Niklas Bernsson, til Side2.

- Ok å ta litt i hverandre
Sammen med Ferenc Boronkay, som har svart belte i Taekwondo, Hapkido og fullkontrakt Karate, er han tilstedeværende i den norske hovedstaden for å presentere en av SATS' mange høstnyheter for pressen.

En av timene, Fit as a fighter, er preget av høyt tempo og en overraskende stor mengde fysisk kontakt.

- Det er ok å ta litt i hverandre, smiler Bernsson, som medgir at den aktuell gruppetimen er en svært intim seanse.

- Oppvarmingen varer ti minutt og da er man alene. Deretter går vi inn i par og utfører noen øvelser, og på slutten så kommer man veldig nær sin partner, forklarer Bernsson, som under samtalen illustrerer sine poeng ved å gå inn i ulike kampsportsstillinger. - Vi prøver å smyge inn den intime delen, sier han entusiastisk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Skal egentlig holde lavere
En av øvelsene innebærer at deltakerne tar grep på baksiden av partnerens lår, en teknikk som mange av dem som var tilstedeværende under SATS presselansering ikke mestret fullstendig.

- Mange av de her inne som utførte den øvelsen klemte hverandre på feil sted, sier Bernsson, og peker på sin egen bakende, mens han rister lattermidlt på hodet. - Man skal egentlig holde lavere, poengterer han.

De uvante øvelsene og den stadig økende pulsen mener instruktøren fører til at mange ikke lar seg affektere av kroppskontakten, og så langt skal tilbakemeldingene på timen ha vært utelukkende positive.

- Enn så lenge har vi kun kjørt timen med instruktører, så vi får se hvordan det går når vi får våre ordinære medlemmer inn på timen, smiler Bernsson.

- Vil ikke timen bli for teknisk for folk flest?

- Jeg tror at man kommer fort inn i det om man går på timen et par ganger. Vi har kjørt en del timer, og de som var helt nye har kommet inn i det etter hvert og man får litt følelsen av at man er en Mixed marital arts (MMA)-fighter.

- Timen passer nok ikke for alle
Instruktøren anbefaler deltakerne å ha en viss grunnfysikk i bunnen om man skal begi seg ut på en Fit as a fighter. Samtidig er det en fordel om man liker å trene hardt.

- Timen passer nok ikke for alle, og det er slik som med mange andre timer at man må ha et visst underlang. Men man behøver ikke å ha gått på kampsport for og blir med.

Effekten av treningen skal være bedring av både fysikk og smidighet.

- På slutten kjører vi også opp pulsen. Så man får med seg hele pakken, sier Bernsson.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Side2 mener:
Relativt tidlig inn i timen var den tekniske utfordringen såpass stor at jeg, med en noe oppgitt mine, kikket meg rådvill rundt i rommet i et håp om å få veiledning. Utfordringen å tenke teknikk samtidig som man utøver hard fysisk aktivitet ble derimot mindre ut over i timen.

Men dette er utvilsomt en intim time. Man må tørre å ta på og bli tatt på, samtidig som svetten siler og man blir svett over hele kroppen. For meg ville det vært relativt uaktuelt på skulle komme så nært på en helt fremmed person under en treningsøkt, så er du av samme oppfatning er min anbefaling å møte opp på timen med noen du kjenner.

I begynnelsen av leksjonen fikk deltakerne beskjed om at det kunne være en fordel å ta av seg skoene. Jeg adlød. Men med mye bevegelse, både opp og ned og bortover i rommet angrer jeg på at jeg fulgte oppfordringen. Jeg går nemlig inn i helgen med et digert sår under foten, og må dermed belage meg på å hinke meg gjennom juninatten – uten høye hæler. Min anbefaling er derfor; hold skoene på - i alle fall i siste del av timen.

Treningseffekten er stor, i alle fall i noen av øvelsene. Jeg vil også tro at etter hvert som teknikker sitter så vil treningseffekten og mengden svette blir enda større.

Vil poengtere at jeg på ingen måte følte meg som noen kampsportsutøver, men kanskje den følelsen kommer med tiden?

Fit as a fighter vil bli å finne på et utvalg SATS-senter fra høsten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere