RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vi skal ha togene i rute igjen

Foto: Roald, Berit (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Statsminister Jens Stoltenberg gir mer penger til vedlikehold av jernbanen.

- Vårt mål er at togene igjen skal gå i rute. Jernbanene skal på skinner, og Arbeiderpartiet skal vise at vi er et ordentlig jernbaneparti også i fremtiden.

Dette sa statsminister Jens Stoltenberg sin tale til Arbeiderpartiets landsstyre torsdag ettermiddag. Han slapp samtidig nyheten om at regjeringen vil bevilge mer penger til vedlikhold av jernbanen i år.

- Regjeringen vil øke bevilgningene til jernbanen i revidert budsjett i mai, sa Stoltenberg.

Les hele talen til Stoltenberg (ekstern lenke)

- Vi har forsømt
Landsstyremøtet i Arbeiderpartiet startet klokken 14, og i sin tale til landsstyret sa Stoltenberg at jernbanen er blitt forsømt.

- Selv om mye er gjort er det veldig mye som er ugjort, og det skal vi ta tak i med det gode gamle budskapet om at vi er et parti som vil bygge landet, og bygge landet videre. Det skal vi gjøre på mange ulike områder. Det ene området der vi skal bygge landet, er på samferdsel, sa statsministeren.

Han sa at det er bevilget for lite penger til vedlikehold.

- Vi skal fortsatt bygge vei, men det andre vi skal gjøre er at vi skal bygge jernbane. Vinterens hendelser viser at standarden er altfor dårlig, og det er mangler. Det skyldes først og fremst sviktende vedlikehold. Det skyldes to ting, for lite penger og at pengene har blitt for lite på vedlikehold. Dermed har vi forsømt jernbanen, sa Stoltenberg.

- Mer vedlikehold
Stoltenberg påpekte at det ikke er i vinter at de oppdaget forsømmelsene av jernbanen.

- Det var ikke slik at vi i vinter oppdaget at det var problemer med jernbanen. Siden vi overtok er jernbanebevilgningene nesten fordoblet. Vedlikeholdsinnsatsen på jernbanen er økt med nesten 80 prosent, sa han.

Han sa at det viktige nå er å sette inn en ekstra innsats på vedlikeholdssiden.

- På kort sikt er det viktigste vi kan gjøre å ta tak i, vedlikehold- og fornyingsarbeidet, for det er det som svikter når toget ikke kommer, folk ikke kommer seg på jobb og barn ikke kommer seg på skolen. Derfor er det nettopp på fornying og vedlikehold vi skal sette inn ekstra innsats i månedene og årene som kommer, lovde Stoltenberg.

- Bevilger mer penger
Han fortalte at regjeringen har satt seg ned sammen med Jernbaneverket, og har spurt om de kan ta imot mer penger, og om de er i stand til å fullføre flere prosjekter i år.

- Det som er klart er at det er behov for mer penger. Regjeringen i revidert budsjett foreslår derfor å bevilge mer penger til vedlikehold av norsk jernbane i 2010, så vi får rustet opp jernbanen så raskt som mulig, sa Stoltenberg i talen.

- De ekstra pengene til jernbanen vil komme godt med, for det er mange uløste oppgaver. Det kommer i tillegg til pengene som allerede har kommet, sa Stoltenberg.

- Tre ting skal skje
Fram til 2012 er det spesielt tre ting som skal skje for å bøte på togproblemene, ifølge statsministeren.

- Vi skal bruke noen milliarder ekstra for å ruste opp de meste sentrale strekningene i Oslo-området. De skal ha Gardermobane-standard. Etterslepet av vedlikehold skal tas igjen. Dette er ikke bare viktig for Oslo, men er det viktigste vi kan gjøre for å få togene i rute over hele Østlandet, sa Stoltenberg.

- Det andre vi skal gjøre er at det kommer nye dobbeltspor til Asker. Dette er et kjempeprosjekt til 8,5 milliarder kroner. Det kommer til å stå ferdig i 2012, sa han videre.

- Det tredje vi skal gjøre er at NSB i 2011, og innen 2013, skal få på plass 50 nye togsett. De er bestilt og er allerede under produksjon. Jeg tar det med for å vise at det er tunge investeringer i gang, slik at norsk jernbane skal ha bedre materiell, bedre skinnegang og større kapasitet enn de har hatt på mange år, sa Stoltenberg.

- Intercity-strategi
Men selv investeringene innen 2012, er for lite, påpekte han.

- Selv om mye blir bedre innen 2012, blir det fortsatt store mangler i norsk jernbane. Det vi kommer til å starte er et nytt prosjekt, å bygge et nytt dobbeltspor til Ski til 10-11 milliarder korner. Det får en egen post på statsbudsjettet, sa Stoltenberg.

I talen varslet statsministeren også at Intercity-strekningene skal utbygges videre, og at det skal lages en ny Intercity-strategi:

- Vi vil gi Jernbaneverket i oppdrag å lage en Intercity-strategi fram til rulleringen av transportplanen i 2013. Den må inneholde en plan for videre utbygging av dobbeltspor på Intercity-strekningene mellom Halden, Lillehammer og Skien. Og ikke minst en tidfesting av når dette kan ferdigstilles, sa han.

I sin tale påpekte Stoltenberg at de skal fornye Norge.

- Vi skal fornye, forbedre og forsterke verdens beste velferdssamfunn, sa han.

- Det er ikke en liten jobb, men det er en stor jobb, sa Stoltenberg også.

Ble etterlyst
Statsministerens engasjement for togkrisen ble for noen uker siden etterlyst av lederen av transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF).

Les egen sak: - Kom på banen, Jens!

Samme dag slo Stoltenberg tilbake i et intervju med Nettavisen, der han sa at Hareide har svært lav troverdighet på området:

- Hareide har svært lav troverdighet, for da han satt i regjering i fire år så lot de det skure. De lot jernbanen forfalle, og de kuttet faktisk i Jernbaneverket, sa Stoltenberg.

Les egen sak: - Hareide har svært lav troverdighet

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere