RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

- Vi skal ikke øke skattene

Sist oppdatert:
Men SV vil likevel at du skal betale mer til Staten.

Til helga møtes regjeringen til budsjettkonferanse på Thorbjørnrud på Jevnaker, og det er da ventet at det vil bli store diskusjoner om skattenivået, ifølge Dagens Næringsliv.

Sentrale SV-kilder har anonymt uttalt at partiet kommer til å utfordre Arbeiderpartiet på det samlede skattenivået.

Men SVs parlamentariske leder, Både Vegar Solhjell, mener at dette bare er spekulasjoner.

- Mye av dette er basert på spekulasjoner. Skatt er ikke isolert sett viktig for SV, men det viktige for SV er å finansiere tog, velferd, helse og skole. Det er det som er vårt mål i årets budsjett, sier Solhjell.

- Vi skal holde målene
I Soria Moria-erklæringen står det svart på hvitt at skatte- og avgiftsnivået ikke skal økes over hva det var i 2004.

Solhjell sier SV står fast ved dette, selv om det i partiets program står at de vil øke skattene.

- Det står i SVs program at vi åpner for å øke skattene, men Soria Moria-erklæringen er veldig klar på det, og vi står ved alle målene i erklæringen. Vi mener også at det er realistisk å nå alle målene, sier han.

Ønsker flyseteavgift
SV ønsker likevel å innføre en ny avgift, en flyseteavgift på 100 kroner.

Avgiften betyr en innkassering av to milliarder kroner, noe som skal øremerkes satsning på jernbanen.

- Er ikke dette en ny skatt for folk flest?

- Dette er jo et forslag utenfor skatteopplegget og løftene i Soria Moria, påpeker Solhjell overfor Nettavisen.

- Direkte betaling til tog
Selv karakteriserer han forslaget som et «togfinansieringsforslag».

- Jeg er togpendler selv og vet at min hverdag er at jeg må regne med at kanskje ett tog om dagen er forsinket, og jeg mener at ethvert seriøst menneske som er opptatt av tog, må være kreativ til å skaffe penger til jernbanen, sier han.

Han sier at avgiften på 100 kroner bare er et forslag.

- Det kan gjøres på mange måter, men det viktige er å få bygget ut jernbanen. Vi er åpne for alle måter som kan sikre en høyere utbygging av jernbanen fremover, sier Solhjell.

- Veldig mange mennesker er misfornøyd med togtilbudet, etter tiår med etterslep. Derfor lager vi en direkte betaling til tog. Tog er et mer miljøvennlig transportmiddel enn fly, og de konkurrerer mot hverandre. Dette er også en måte å gjøre tog mer attraktivt enn fly, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere